Mohou být staré blogové články účinným nástrojem jak na stránku přivést návštěvnost? No ano! Stačí drobná editace, osvěžení obsahu a i několik let staré blogové příspěvky mohou být zase relevantním nástrojem, který podpoří SEO celého webu. Lehká aktualizace stávajícího článku je přitom mnohem méně pracná, než psaní nového textu.
Proč aktualizovat staré blogové příspěvky?
Podívejte se na 3 důvody, proč má aktualizace stávajících článků smysl:
– Víc zpětných odkazů
Pokud jste daný obsah vytvořili jako jedni z prvních a na váš článek odkazují weby konkurentů, byla by škoda toho „nevyužít“. Zpětné odkazy (backlinks) jsou základem pro práci vyhledávačů a na jejich počtu a kvalitě závisí umístění vašeho webu ve výsledcích vyhledávání. Vyhledávače hodnotí kromě počtu zpětných odkazů, i text, který je obklopuje a jejich staří. Je tedy lepší aktualizovat starší článek a využít jeho nabyté důvěryhodnosti, než začínat od nuly.
– Budování důvěryhodnosti
Čtenáři uvidí, že místo slepé produkce nového a nového obsahu revidujete stávající obsah a držíte krok s inovacemi.
– Vyšší příčka ve vyhledávání
Aktualizace obsahu dává vyhledávači impuls vaši stránku posunout výše ve vyhledávání, podobně jako rychlejší načítání stránek. Většina uživatelů internetu navštěvuje stránky s nejnovějším datem, tímto způsobem tedy můžete přivést na web nové návštěvníky a zvýšit traffic.
Jaké blogové články aktualizovat
Aktualizace blogových článků není vůbec těžká disciplína. Jako první na svém blogu vyhledejte stránky s dobrým počtem zpětných odkazů ale nízkou pozicí ve vyhledávání. Takové stránky totiž skrývají zajímavý potenciál.
Zaměřte se na témata, která nevyjdou z módy a jsou vždy relevantní. Například úvod do SEO, jak najít správnou digitální agenturu, typy PPC kampaní apod. Takové články získávají s uplynulým časem ve vyhledávači vyšší hodnotu a objem vyhledávání bude dlouhodobě vysoký.
V rámci selektování starých blogových příspěvků se zaměřte i na to, jak přispívají vašemu SEO a jak se umisťují ve výsledcích vyhledávání (SERP). Sledujte počet návštěvníků z organického vyhledávání a míru okamžitého opuštění stránky (bounce rate – procento návštěv, které opustily web po zobrazení jediné stránky).
Organická návštěvnost vám pomůže objevit blogové příspěvky, které ve vyhledávání stále generují prokliky. Tyto příspěvky můžete s trochou péče proměnit v evergreen články, které vystřelí nahoru ve výsledcích SERPu.
Míra okamžitého opuštění vám pomůže objevit zastaralé blogové příspěvky, které pro návštěvníky vašeho webu nemají žádnou hodnotu.
Na co se při aktualizaci zaměřit?
1. Hledejte nová klíčová slova
Pokud vaše blogové příspěvky generují dostatečnou organickou návštěvnost, ale míra okamžitého opuštění je nadmíru vysoká, dost možná jste se netrefili do vkusu cílové skupiny. Zkuste najít nová relevantnější klíčová slova a aplikujte je do nadpisů, textu, obrázků a hashtagů.
2. Odpovězte na často kladené otázky
Odpovídáte v článku na „často kladené otázky“ vašich zákazníků? Pokud ne, měli byste, aby se návštěvník mohl rychle dostat k odpovědím, které ho zajímají, a neztrácel čas hledáním na webu. Zodpovídání otázek v blogovém článku s sebou nese i další výhodu. Taková otázka je ideálním kandidátem na to, aby si ji Google vybral pro doporučené úryvky (featured snippets). Určitě jste si všimli hlavních nadpisů v našem článku, že jo? Vybrané úryvky jsou speciální políčka, ve kterých je formát běžného výsledku vyhledávání obrácen, přičemž se nejprve zobrazí popisný úryvek. Uživatelé internetu tím spíše navštíví váš web a přivedou traffic.
3. Aktualizujte SEO
Nejprve analyzujte SEO vašich blogových příspěvků pomocí analytických nástrojů (např. Google Analytics). Zaměřte se na nová klíčová slova v URL, meta nadpisu a meta popiscích. Vymažte zastaralé informace, přidejte relevatní novinky, změňte úvodní obrázek a přidejte další s přesným popisem, změňte tón komunikace. To je péče, která přinese ovoce.
4. Přidejte nové linky
Externí i interní odkazy ve vašich starých příspěvcích na blogu jsou pro SEO klíčové. Zkontrolujte zda jsou všechny linky v článku funkční. Zastaralé opravte nebo nahraďte novými. Doplňte maximum interních odkazů, pomohou vám upozornit vyhledávače na nejdůležitější stránky webu a sdělit jim, o čem stránky jsou. Navíc návštěvníkům usnadní orientaci na webu a zlepší jejich zážitek z návštěvy. Pozici v SERPu může pomoci i přidání externích odkazů, které přidávají vašemu obsahu hloubku a hodnotu, budují důvěryhodnost a prokazují znalost oboru.
5. Sdílejte starý nový obsah
Sociální sítě jsou skvělou platformou pro organický traffic, nebojte se tedy sdílet již zveřejněný obsah a oslovit jím nové návštěvníky. Mnoho firem tuto strategii neuplatňuje, ačkoliv nemají zdroje na pravidelnou produkci a sdílení nového obsahu. Sdílení starších příspěvků je ale zcela legitimním nástrojem, jak získat čas potřebný pro vytváření nových článků. Nemluvě o tom, že proveřený blogový článek může osvěžit i vaše mediální plánování.
6. Slůvko aktualizováno umí divy
Dali jste si tu práci a článek aktualizovali? Změňte datum jeho zveřejnění nebo přidejte na jeho úvod či konec jednoduchou formulku „Aktualizováno 22. února 2022“. Algoritmy největších vyhledávačů si s tím poradí a jasnou informaci tím vyšlete i samotným návštěvníkům.
Aktualizace jako základ každého blogu
Oprašování starých příspěvků na vašem blogu by mělo patřit mezi vaši každoroční rutinu. Stačí projít nová klíčová slova, která vaše cílová skupina aktuálně vyhledává a aplikovat je do textů, nadpisů a metadat. Opravit staré linky v textu a nahradit je novými, aktuálnějšími. A nakonec už jen změnit datum zveřejnění článku a šup s ním na sociální sítě!