V polovině letošního roku dojde k zásadní změně nejrozšířenějšího systému měření webové návštěvnosti. Na co nesmí provozovatelé webů zapomenout a proč včera bylo pozdě?
Že od 30. června letošního roku ukončí Google podporu platformy Universal Analytics není žádnou novinkou. Postupně se ale vyjasňují podrobnosti a požadavky, doprovázející přechod na nový systém Google Analytics označený číslovkou 4. Služeb GA pro měření návštěvnosti využívá většina světových online služeb, tržní podíl platformy se blíží šedesáti procentům.
ČTĚTE NA VISIBLOGU:
5 tipů pro práci s Google Analytics
Potřeba přechodu na nový systém se tak dotýká většiny internetových stránek a v tomto konkrétním případě je na místě i patřičná svižnost. Hrozba ztráty dat by měla přesvědčit i ty nejzarytější prokristanátory.
Na stažení dat máte šest měsíců
Google sice oznámil, že od července končí s podporou Universal Analytics, ale zároveň neupřesnil, co všechno tímto pojmem míní. „Musíme proto počítat i s eventualitou, že časem Google plošně znemožní přístup do už nepodporované služby, což by s sebou pochopitelně neslo i ztrátu všech uložených dat,“ upozorňuje na možný katastrofický scénář David Kotrč, šéf kampaní v agentuře Visibility Digital. Podle vyjádření Googlu budou data vygenerovaná uživateli v Universal Analytics (UA) dostupná ještě půl roku po skončení jejich podpory, tedy do konce letošního roku.
Netřeba se hned děsit, ztrátu dat lze omezit jejich zálohováním, reálný problém ale může nastat v případě kontinuálních dat o návštěvnosti. „Stále nevíme, jestli Google umožní propojení datových sad mezi jednotlivými systémy. Osobně se domnívám, že jednotnou časovou osu, kombinující výsledky naměřené pomocí UA s navazujícími údaji získanými prostřednictvím GA4, Google spíše nenabídne,“ popisuje konkrétní obtíže David Ferenc, který má ve Visibility na starosti tvorbu kampaní. Za agenturní tým proto klientům jako ideální řešení nabízí stažení potřebných dat a jejich časové sjednocení mimo nativní prostředí Google Analytics.
Pořád ale není jasné, zda a v jakém objemu budou uživatelům dostupná data ze současných UA po ukončení jejich podpory. „Zároveň si ale nemyslím, že by Google plánoval přístup k uživatelským datům zpoplatnit,“ dodává Ferenc. Google sice nabízí placenou verzi platformy, tu ale pod označením GA 360 využívají hlavně velké eshopy s miliony návštěvníků a propracovaným sledováním uživatelského chování. Stejný systém chce nabídnout i zpoplatněná varianta GA4, opět s přídomkem 360. Předplatitelé GA 360 navíc získali roční odklad pro přechod na GA4, když firemní podporu placené verze plánuje Google ukončit až na konci června roku 2023.
Chcete měřit kontinuálně? Pospěště si
Právě kvůli budoucí kontinuitě dat by si s přechodem na GA4 měli pospíšit všichni uživatelé neplacené verze UA. Její časová osa bude ukončena ke 30. červnu a Google neumožní její automatické provázání s nastupujícimi GA4. Nové GA4 jsou ve zkušebním provozu od června 2021. „V ideálním případě tak uživatelé měli už nejméně rok využívat pilotního provozu GA4 a vybudovat si potřebnou časovou osu. Protože se data ze starých UA do nových GA4 automaticky nepřevedou, může pozdní zapojení znamenat konec se sledováním klíčových meziročních trendů,“ varuje váhavce Kotrč.
Klientům, kteří by při přechodu na GA4 ocenili asistenci odborníků, nabízí agentura Visibility Digital v první fázi stažení veškerých dat za poslední dva roky ze zákazníkova UA účtu. „Uložené údaje, ideálně ve formě sheetů pro jednotlivé dny, přeneseme do datové aplikace Google Looker Studio a využijeme pro jejich vizualizaci. Po ukončení podpory UA chceme všechna data v Looker studiu propojit a sjednotit různě pojmenované metriky,” vysvětluje Ferenc.
ČTĚTE NA VISIBLOGU:
Datové studio Googlu & Tvorba reportů
Připravené řešení je ale zatím možné nasazovat pouze ve zkušebním režimu. “Bohužel nemůžeme tento postup využít pro naše klienty už dnes, dostupná beta verze GA4 nenabízí stažení všech údajů potřebných do reportovacích systémů,“ zmiňuje provozní překážky Ferenc. Jak v beta vezi GA4 neustále přibývají nové funkce a ty stávající se mění nebo mizí, nemusí být ani výše popsaný postup definitivní.
Staré funkce, nová logika
Způsob měření webové návštěvnosti a sledování jejích zdrojů zůstává u GA4 ve srovnání s jejich předchůdci víceméně nezměněn. Systém sleduje stejné veličiny, které se ale snaží měřit trochu jiným a snad i přesnějším způsobem.V rámci zohlednění změn v logice celého systému měření se ale přejmenování dočkaly některé vybrané metriky. Pro klienta je pochopitelně zásadní vědět, jaké údaje chce měřit, a kde najde výsledná měření. Specifikace jednotlivých metrik pak zajímá spíše programátory, kteří zavádějí systém měření podle požadavků zákazníka.
Z pohledu uživatele se v rámci GA4 změní de facto jen rozhraní a vzhled dashboardu, který využívá pro přístup k datům. Nové je i umístění těchto údajů, i když samotná data jsou v podstatě stejná. „Klientům, kteří už Google Analytics standardně využívají, můžeme pomoci s orientací v novém systému a překontrolovat, zda opravdu sledují relevantní údaje a dokáží je správně interpretovat,“ přibližuje možné výhody spolupráce s jeho týmem Kotrč. Samotné přeškolení pracovníka zvyklého na systém GA může v závislosti na robustnosti poptávaného řešení trvat až jeden týden.
Agenturní servis k nezaplacení
Asi nejviditelnější proměnou doznal u GA4 způsob zobrazovaní požadovaných výsledků. Dnešní UA pracují s přednastavenými pohledy, které uživatele navádí a de facto mu radí, jaké údaje by měl sledovat. Nová podoba GA4 už počítá s jistou expertizou, kdy si zájemci sami vyberou množství a formu zobrazovaných dat.
ČTĚTE NA VISIBLOGU:
Co zjistit o webu konkurence & Jak tagovat návštěvníky
Proto GA4 defaultně nenabízí takové množství přehledů, jako jejich předchůdce, zato poskytují vyšší míru customizovatelnosti výsledků a přizpůsobení požadovaných přehledů potřebám konkrétních stránek a jejich provozovatelů. Ze změny celkového přístupu také pramení jisté obavy z nástupu GA4, které po spuštění nenabízejí žádné přednastavené přehledy. Uživatel si je musí na úvod naklikat a nastavit na základě vlastních preferencí.
Možný problém ale jednoduše vyřeší asistence odborníku z Visibility, kteří jako jednu z možností při přechodu na GA4 nabízejí možnost vytvoření identických přehledů, na jaké byl klient zvyklý v UA. Klienta obvykle nezajímá, jak jednotlivé údaje vznikají a jaká měření zahrnují, potřebuje konkrétní čísla, se kterými umí pracovat. Buď si může vše potřebné nastavit sám, nebo mu pomohou akreditovaní profesionálové.
ČTĚTE NA VISIBLOGU:
Platební brány a Google Analytics
Konkrétní cenová nabídka záleží na velikosti daných stránek, požadavcích klienta a jeho nárocích na měřící nástroje. Implementace GA4, nastavení profilu a zajištění kompletního přechodu by eshop, založený na platformě typu Shoptet nebo Prestashop, vyšlo na necelých deset tisíc korun. Jednotlivé položky takto naceněné nabídky uvádí následující přehled.
Konkrétní postupy spojené se zaváděním GA4 a příklady sofistikovanějších řešení si projdeme v jednom z navazujících článků.
Netřeba se GA4 bát…
Někteří klienti nasazení GA4 stále dost nepochopitelně oddalují, což by se jim mohlo ve finále i nevyplatit. Pojďme si tedy rozebrat nejčastější obavy doprovázející jejich zavádění.
Nasazení GA4 vyžaduje programátora?!
V naprosté většině případů nevyžaduje…
Máte-li na webu nasazený Google Tag Manager, probíhá veškerá práce spojená s nasazením GA4 v jeho administraci a programátor není vůbec potřeba. Pokud web váš používá přímou implementaci přes GTag, je nasazení ještě jednodušší – přímo v adminstraci Universal Analytics je možné nastavit, aby veškerá data chodila současně jak do UA, tak do nových GA4.
V GA4 nefunguje ecommerce?!
Platilo v prvních měsících po spuštění betaverze…
Dnes už ecommerce v GA4 funguje zcela standartně. Jediným rozdílem je formát dat, která se do GA4 posílají. Ale i zde funguje zpětná kompatibilita mezi UA a GA4. Navíc většina webů, která využívá Google Analytics ecommerce, běží na standardním, tzv. krabicovém řešení. Téměř jistě tak výrobce eshopu implementoval potřebný modul pro GA4 stačí pouze vložit GA4 ID v administraci. Bezpečně víme, že GA4 mají implementované platformy jako Shoptet, WordPress v rámci woocommerce, Simpleshop, OpenCart, Magento nebo PrestaShop.
GA4 jsou celé zpřeházené?!
Na první pohled určitě…
Po prvním ohledání ale uživatel zjistí, že až na pár výjimek obsahují GA4 naprosto stejné dashboardy, jaké nabízí UA.
Nemám čas hrát si s novými GA4?!
Každého baví jiné hračky…
Zatím sice nemusíte používat GA4 v rámci denní práce, ale se sběrem dat už byste měl začít. Čím dříve nastavíte GA4, tím delší historická data budete mít k dispozici po ukončení podpory UA.
GA4 stojí spoustu peněz?!
GA4 jsou v základu zdarma…
Provoz GA4 je zadarmo, stejně jako tomu bylo u UA, a cenová politika by se do budoucna neměla měnit. Mění se možnost exportu surových data do Google BigQuery. BigQuery se platí podle množství uložených a zpracovaných dat. Do určitého objemu dat Google žádné poplatky neúčtuje. Exportovat data z Google Analytics vás nic nenutí, nemusíte tuto funkci používat.
Pořád se bojím GA4…