Teprve pár měsíců mohou čeští zadavatelé využívat nejpopulárnější americké diskusní fórum. A jak známo, kdo dřív přijde…
V dalším díle videopodcastu agentury Visibility Digital věnovaného opomíjeným mediálním kanálům uvítal v nahrávacím studiu Vedle.Space obchodní ředitel Robin Stržínek manažerku kampaní agentury Httpool Moniku Beranovou. Českým klientům nabízí unikátní možnost inzerovat na čtvrté největší online platformě ve Spojených státech, na diskusním fóru Reddit. “Jde o nejnovější přírůstek do naší agenturní stáje, aktivně ji místním zadavatelům nabízíme od loňského října,” těší se z novinky Beranová.
Podle zástupkyně amerického mínkotvorného giganta zatím hodně tuzemských marketérů netuší, jak vlastně Reddit funguje, a kdy je možné ho komerčně využít. Na Redditu je sice možné komunikovat v češtině, existuje i několik aktivních vláken věnovaných tuzemským událostem nebo reáliím, ale dominantním jazykem zůstává pochopitelně angličtina. Vždyť největšího tržního podílu dosahuje Reddit kromě domovských Spojených států také v Austrálii nebo v Británii, tedy primárně v anglicky hovořících zemích.
Přátelštější než Twitter…
Po přihlášení na Reddit si uživatelé mohou zvolit oblasti a témata zájmu. “Na rozdíl od Twitteru ale na Redditu nefunguje fenomén influencera. Zájemci se shlukují do vybraných podtémat, zvaných subreddity, založených na daném tématu a ne na konkrétních osobách,” nabízí Beranová srovnání s další online platformou výrazně ovlivňující nejen americkou politickou kulturu.
Reddit považuje do jisté míry za anonymnější, kdy si uživatel může zvolit libovolnou přezdívku a i samotný průběh komunikace vnímá jinak než na Twitteru. “Uživatelé si navzájem radí, doporučují osvědčené postupy a sdílejí své zkušenosti, aniž by věnovali tolik pozornosti nejnovějším trendům.Twitter je primárně založen na rychlé komunikaci, zatímco Reddit nabízí spíše promyšlenější konverzaci,” popisuje rozdílné přístupy obou platforem Beranová. Komentáře uživatelů bývají leckdy důležitější než prvotní příspěvek a návštěvníci tipům z Redditu do značné míry důvěřují.
V současnosti Reddit nabízí takřka všechna myslitelná témata, ať už se jedná o technologické novinky, politické aktuality, případně historické události nebo hračky pro pamětníky. “Doba, kdy první reakcí na zmínku o Redditu bylo ‘jasně, gamesy a porno’, už je naštěstí pryč,” směje se Beranová.
Uživatelé mohou na základě svých příspěvků a jejich pozitivního nebo negativního hodnocení ostatními návštěvníky získat tzv. karmu, vypočítanou na základě rozdílu mezi plusovými a minusovými reakcemi na vaše posty. Uživatelé s kladným poměrem hodnocených příspěvků mohou následně zakládat ona podvlákna, nazývaná subreddity, a dohlížet na relevantnost diskusních příspěvků.
Kontrolních mechanismů je samozřejmě více, u zmiňovaných podtémat sleduje Reddit hlavně dodržování platného zákonného rámce, aby pisatelé nenabádali k násilí nebo jinému ilegálnímu jednání. V případě porušení pravidel může Reddit dané vlákno smazat. Zakladatel tématu si může vybrat několik diskutujících a poskytnout jim potřebná práva, aby mu pomohli udržet požadovanou úroveň a směřování diskuse. “Musím říci, že takto nastavená samoregulace funguje velmi dobře, i když není úplně obvyklá,” pochvaluje si spolupráci Beranová.
U většiny ostatních platforem kontroluje průběh diskuse speciální bot, případně mohou nevhodné příspěvky nahlásit sami uživatelé. Podobnou možnost mají samozřejmě i diskutující na Redditu. “Naši uživatelé si ale mnohem více cení oprávnění mazat vybrané příspěvky, a ve výsledku nám komunitní samočistící mechanismy fungují velmi dobře,” shrnuje Beranová.
Dva miliony poradců
Na českém trhu zatím Reddit není vnímám jako standardní inzertní platforma. “Vnímání značky chceme samozřejmě co nejdříve změnit. Když jsme loni v říjnu začínali, vykazoval měsíčně Reddit 1,4 milionů reálných českých uživatelů. Ale už o měsíc později, v listopadu, stoupl počet návštěvníků na 1,5 milionů, což je mimochodem více, než kolik udává tuzemský Twitter. Přitom Twitter znají skoro všichni uživatelé internetu, i když ne všichni ho využívají,” uvádí překvapivé srovnání Beranová.
Reddit považuje za vynikající doplňkovou službu k otázkám, které uživatelé obvykle pokládají Googlu. “Když se budete chtít dozvědět, jaký snowboard si koupit, uživatelé vám na Redditu rádi poradí a jejich doporučení si mohou přečíst i neregistrovaní návštěvníci,” upozorňuje Beranová. Dnes tak může na Reddit zavítat každý měsíc i více než 1,8 milionů tuzemských zájemců, protože kolem tři sta tisíc unikátních návštěv dorazí na Reddit skrze Google nebo jiné vyhledávače, aniž by na Redditu byli zaregistrováni.
Výhody agenturního a přímého nákupu reklamy
Každý potenciální inzerent si musí v první řadě založit profil, ať už bude chtít využít služeb agentury, jako je Httpool, nebo si bude reklamu odbavovat sám. “Obecně klientům doporučuji vyplnit profil organickým obsahem. Reddit dokonce umožňuje přizpůsobit si diskusního avatara, tedy onoho ufonka ze znaku platformy, který se dá přeměnit třeba na logo zadavatele. Pokud ale vaše reklama osloví zájemce natolik, že se proklikne až na váš profil, mohou nevyplněné kolonky působit značně nedůvěryhodně,” varuje Beranová.
Firmy, které se rozhodnou využívat Reddit ve své marketingové komunikace, volí podle Beranové obvykle jeden ze dvou postupů. “Buď si profil vymazlí podle svých představ a jeho prostřednictvím pak intenzivně komunikují se svojí cílovou skupinou. Nebo jsou společnosti, které chtějí Reddit zkusit, alokují nějaký základní budget a počkají si na výsledek. Ten pak ale pochopitelně odpovídá vynaloženému úsilí, což je perfektně vidět na reakcích uživatelů a jejich komentářích,” lakonicky konstatuje Beranová.
Komentáře mohou zadavatelé sice vypnout, což je sice asi lepší varianta, než je nechat žít vlastním životem, ale v obou případech jde podle Beranové o mrhání potenciálem Redditu jako primárně diskusní platformy.
Reddit nabízí i možnost přímého prodeje reklamy. Jedná se tedy o plnohodnotnou alternativu ke spolupráci s agenturou, kdy klient získá přístup do správce reklam a vše potřebné si může nastavit sám? “Hlavní rozdíl je ve financování. Pro klienty, kteří se rozhodnou pouze spustit kampaň, je platba možná pouze prostřednictvím kreditní karty. Jako Httpool připravujeme klientům vyúčtování všech proběhlých kampaní každý měsíc. Klient získá fakturu, nemusí se o nic starat a pokaždé má ještě přednabitou jistou částku jako funding source,” vysvětluje Beranová obchodní zákulisí.
Kolik a za kolik?
Zadavatelé, kteří budou chtít využít služeb agentury Httpool, která je exkluzivním zástupcem platforem jako TikTok, Spotify, Twitter, Snapchat nebo Twitch, budou muset do kampaně na Redditu investovat nejméně tři a půl tisíce eura. Což není úplně málo. Uvedená minimální částka může financovat jednotlivé kampaně nebo fungovat formou funding source.
I tak ale Monika považuje Reddit za jedno z nejlevnějších médií na českém trhu. “Cena za CPM se pohybuje okolo 0,5 až 0,6 dolaru. CPC vychází na 0,3 nebo 0,4 dolaru,” přibližuje cenovou politiku, Samozřejmě záleží, na jaké cílové skupiny, resp. subreddity chce zadavatel cílit. Uvedené ceny jsou průměrné metriky v případě, že kampaň cílí na všech 1,5 milionů návštěvníků z České republiky.
Uživatelské cílení na uživatele vychází z témat, jaká na Redditu vyhledávají, a ze subredditů, v nichž se pohybují. Na jejich základě jsou návštěvníci zařazeni do některé ze čtrnácti kategorií, jejichž oslovení si zadavatel kampaně zadá v Ad Manageru. “Cílí se na tzv. komunity, jako je třeba gaming, na další podkategorie a ještě na subreddity. Podobná upřesnění mohou vybrané publikum nejen rozšířit, ale také výrazně zúžit. Gaming se dá klidně omezit jen pro laptopy nebo třeba konkrétní hru,” nastiňuje možnosti Beranová.
Lepší cílení na obzoru
Typický český návštěvník Redditu nemusí být jen počítačový nerd. “Velice aktivní skupinou jsou třeba maminky s dětmi nebo chovatelé domácích mazlíčků. Každopádně diskusním tématem číslo jedna jsou počítačové hry,” uznává Beranová.
Za úspěšné kampaně zaměřené na českých trh považuje některé HR iniciativy nebo aktivity IT firem. “Reddit je dost specifická kategorie, která v zahraničí nabízí mnohem větší záběr než v u nás,” uznává Beranová. Pro český trh doporučuje začít s vertikálami jako je gaming, IT nebo telco. Zmiňuje také specifický slang a zkratky, které uživatelé Redditu rádi používají během vzájemné komunikace. “Věřím, že zadavatel, který by návštěvníky oslovil takovým jazykem, kterému důvěrně rozumí a s oblibou ho využívají, má už napůl vyhráno,” doporučuje Beranová firmám sledovat aktuální dění a snažit se ho využít při svých marketingových aktivitách.
Reklama je podobně jako na Twitteru nabízena ve čtyřech základních formátech, jako text, obrázek, video nebo carousel. “V nejbližší době chystáme take overy, které zatím nejsou dostupné na všech trzích. Další rozšíření by mělo přijít nejpozději v polovině rolu 2023,” slibuje Monika.
Letos Reddit testuje i nové cílení, zadavatelé by se měli dočkat dalšího zpřesnění a rozšíření kompenzující známý nedostatek Redditu, který, s výjimkou legislativních překážek třeba v případě reklam na sázení nebo alkohol, nenabízí omezení podle pohlaví nebo věku. “Reddit cílí podle oblasti zájmu, protože pro spoustu marketérů není důležité, jestli je zákazníkovi patnáct nebo třicet let. Reddit samozřejmě věkovou hranici svých uživatelů zná a podle Brand Safety Policy ji hlídá, pouze ji nedává k dispozici reklamním agenturám pro cílení reklamy,” respektuje soukromí svých uživatelů Reddit.