TikTok už zdaleka není jen o krátkých videích oblíbených teenagery. Proto v rámci dubnového TikTok Day oslovili zástupci této prudce rostoucí platformy profesionály z kreativních agentur, populární influencery i markeťáky velkých firem, a předvedli jim, jak efektivně oslovit vybrané cílové skupiny.
Obchodní zastoupení TikToku se rozhodlo zužitkovat svou rostoucí sílu a na vybraných středoevropských trzích se obejít bez prostředníků. Rozhodujícím faktorem byla výše útraty, kvůli které neuspělo třeba Slovensko. A bez ohledu na počet obyvatel se finanční nároky příliš neliší ani mezi polským a českým trhem. Na konci loňského roku se počet TikTokerů celosvětově přiblížil dvěma miliardám a obrat společnosti přesáhl devět miliard dolarů.
Výhody spolupráce s agenturou
Dosavadním partnerem TikToku nejen pro tuzemský trh byla agentura httpool. “Za sebe si spolupráci nemohu vynachválit, hlavně co se týče reakční doby. Osobně jsem spíše zvědavá, jak bude stíhat samotný TikTok, protože z mého pohledu si nabral poměrně hodně práce,” okomentovala změnu Klára Černá, campaign specialist agentury Visibility. Ta se taktéž rozhodla spolupracovat s TikTokem napřímo, přičemž spolupráce s agenturou není podmíněna žádným limitem na mediální rozpočet a Visibility se snaží domluvit s každým zájemcem o inzerci na podobných kanálech. Ale třeba klientům, kteří do kampaně investují více než pět tisíc euro, vytvoří TikTok zdarma kreativní návrh.
Visibility nabízí klientům jakékoli konzultace související s nasazením kampaně na TikToku a její správou. “Naši specialisté zabezpečí veškerou potřebnou podporu včetně informací o aktuálně nabízených novinkách, které by mohly hodit v komunikaci daného. Klienti samozřejmě mohou u TikToku zadávat kampaně i napřímo, ale upřímně řečeno, pokud nedosáhnou určité úrovně investic, nepředpokládám, že by se s nimi v případě problémů někdo odpovědný bavil,” vysvětluje výhody agenturní spolupráce Klára.
TikTok jako eldorádo nových brandů
Visibility také chystá vlastní “TikTok den”, když chce k diskusi do sousedního multifunkčního prostoru Vedle.Space pozvat kromě zástupců TikToku i agenturní klienty, zástupce médií nebo odbornou veřejnost. Dubnového TikTok Day se příliš agentur neúčastnilo, většinu účastníků tvořili influenceři a tvůrci TikTok obsahu. Jedním z nich byl i Hynek Medřický, který mimo jiné navrhl speciální osvětlení pro zmíněný smíchovský Vedle.space.
TikTok je ideální platformou pro představování nových značek a řadu populárních brandů uživatelé doslova sami objevili. Devadesát procent tuzemských návštěvníků je podle údajů TikToku starších osmnácti let. Počet českých uživatelů už přesáhl dva miliony s průměrně strávenou dobou více než osmdesáti minut. Po celou dobu scrollují sledovanými videi a jsou doslova zahlceni obsahem. Zaujmout diváky komerčním sdělením je čím dál obtížnější. Proto také bylo nejvíce prostoru věnováno diskusi o zásadách úspěšné reklamní tvorby v prostředí TikToku, kdy se kreativní práce stává alfou i omegou úspěchu. Naopak nevýrazná kreativa může srazit sebelépe nastavenou kampaň.
TikTok se profiloval jako ideální platforma na budování povědomí o značce, když disponuje značně rozsáhlým publikem, které navíc postupně stárne. A protože už se nejedná pouze o teenagery, nabízí se i zajímavé možnosti zacílení. Aktuálně se ale TikTok snaží zdůraznit svůj positioning prodejního kanálu, vhodného pro kampaně zaměřené na výkon. Pomocí různých automatizací je TikTok schopen obsáhnout celý nákupní řetězec neboli funnel.
Influenceři zadarmo i za peníze
Během diskuse byl zmíněn byl i stále populárnější hashtag #TikTokmademebuyit, kterým uživatelé doprovázejí nákupy, učiněné na základě informací nebo doporučení z TikToku. Celkem už se použil ve více než 1,6 miliardě případů. Hashtag je používán zcela dobrovolně, uživatelé nejsou ze strany TikToku ani zadavatelů nijak motivování, proto se svým způsobem jedná o novou metriku. TikTok se i s její pomocí profiluje jako platforma, která dokáže uživatele přesvědčit o nákupu vybraných produktů. S tím souvisí i rozšířená nabídka různých konverzních kampaní soustředěných na performance.
Zajímavé výsledky může zadavatelům zajistit i vhodné využití influencerů. Za své vystoupení jsou placeni jak TikTokem, tak i klienty, jejichž zboží propagují. TikTok také angažuje vlastní zaměstnance, kteří se o lokální influencery starají. I v Česku už v roli scouta funguje paní. Jakmile dosáhne TikToker určitého dosahu, obvykle ho sama osloví a nabídne mu možné formy spolupráce. Existuje dokonce i centrální databáze shromažďující nejen influencery, ale obecně všechny obsahové tvůrce včetně agentur nebo freelancerů. Na základě požadavků inzerenta tak dokáže TikTok nabídnout konkrétní lidi na možnou spolupráci.
Samostatná přednáška byla věnována otázce bezpečnosti, na kterou TikTok klade velký důraz. Společnost deklarovala, že celosvětově na její bezpečný provoz dohlíží více než čtyřicet tisíc profesionálů. Je členem řady oborových iniciativ a na území Evropské unie také pochopitelně podléhá směrnici GDPR. Jako konkrétní příklad zazněly kampaně pro americký Adidas, španělskou pobočku Sony Pictures a brazilskou Rexonu, které dohromady oslovily více než sto milionů uživatelů a zároveň dosahovaly nejvyššího ratingu z hlediska bezpečnosti a udržitelnosti.