Zvažujete spolupráci s influencery? Pokud ano, dříve nebo později budete čelit těmto 5 mýtům. Ať už ze strany šéfa, klienta, kolegů nebo té kontrolky ve vaší hlavě. Jak se tedy má skutečnost? Mrkněme na ni společně. ?
1. Influencera určuje číslo
Zdroj: giphy.com
Vybíráte ambasadora vaší značky tak, že otevřete Instáč a sjíždíte počty followers? Klapky z očí. Skutečného influencera neurčuje žádné takové číslo. Nikde. Jednotlivé sociální sítě mají sice svá pravidla, při kterých uživateli od určitého počtu fanoušků/sledujících/odběratelů přidávají extra funkce navíc. Ale to pro vaši značku nemusí vůbec nic znamenat.
Řešíte sportovní brand? Pak jsem pro vás významným influencerem třeba i já, sportovní trenér. Rozhoduji o tom, jakou přesně značku si budou po řadu let věrně kupovat desítky sportovců. Osobně jim doporučuji i konkrétní obchod, na což dají. Pro dané brandy i konkrétní dodavatele představuji tedy reálného influencera. Ale kdybyste mě sjeli na sítích? Žádným kvantitativním filtrem vám nepropadnu, 10k+ followerů nemám. Kvalitativním? Taky ne. Obsah piplám u našich klientů, jinak trávím volno se svými svěřenci v tělocvičně, ne na síti. Ale když na ni něco dám, byť v nevzhledné podobě? Má to váhu.
? Při volbě influencera tedy přemýšlejte, co je dobré pro vaši značku. Ne pro vaše ego, kochání či osobní preference. Ujasněte si skutečné potřeby, nebojte se přemýšlet i „offline“.
2. YouTubery sledujou jen děcka
Zdroj: giphy.com
Máte pocit, že u „svočnutejch anpekingů“ vysedávají jen 12letá děcka? Poskočte do roku 2018. Některé YouTubery může s gustem sledovat klidně i vaše máma. Nebo máma těch 12letých děcek, což je perfektní cílovka pro vaši značku. Tak jako stárne věkový průměr uživatelů Facebooku i Instagramu, rozšiřuje se i u YouTube. Kovy, známý tvůrce obsahu (jak si raději říkají influenceři na nejpopulárnější videoplatformě), odhaluje zajímavá data svého kanálu: „Většina komentujících na YouTube jsou děti, ale 70 % sledujících je 18+. Ti nemají potřebu komentovat a nejsou vidět.“
A jak je to s inteligencí či slušností uživatelů? „Jakej YouTuber, takový publikum,“ dodává.
3. 15 minut kr*vin
Zdroj: giphy.com
Považujete focení jídla za nemoc? Přijde vám fakt příšerné, jak si holka celých 15 minut kydá na obličej rozmačkaný banán a vykecává se u toho o pocitech ze své dnešní snídaně? Nedokážete za boha dokoukat desetiminutovku, kde týpek s nedorostlou bradkou hraje trapnou střílečku a kolo co kolo to totálně nedává? Koho to zajímá. Co se vám líbí nebo nelíbí není relevantní. My všichni, co děláme v marketingu, ve skutečnosti nechápeme svět dnešní mládeže. Jsme staří. Beze srandy. Generační propast ještě nikdy nebyla tak hluboká. Jak se říká:
Generace X venku stavěla bunkry.
Generace Y hrála doma na počítači, jak staví bunkry.
Generace Z na mobilu sleduje, jak někdo jiný na počítači staví bunkry.
Zdroj: giphy.com
No a bude hůř. Nenechte se tedy ovlivnit vlastním vkusem a přijměte svět influencerů jako něco normálního (až normativního). Snažte se ho pochopit, provádějte testování na cílové skupině.
? A pokud tvorbou influencera vnitřně skutečně opovrhujete (tj. nesmějete se sami sobě, že vám ta mládež už fakt uniká), vůbec s ním nespolupracujte. Respekt je základem jakékoli spolupráce a jeho absence by někde dříve nebo později vyplavala tvrdě na povrch.
4. Dáreček za recenzičku
Zdroj: giphy.com
Influencera jste si vybrali, jeho svět respektujete a snažíte se ze všech sil chápat. Jak navázat spolupráci? Zasláním balíku na jeho adresu? Žbluňk. Právě jste sebe i svůj produkt hodili do kanálu. Vy sami jste zdevastovali jeho skutečnou, třeba i velmi vysokou hodnotu.
Jak potvrzuje Kovy nebo třeba populární sesterské duo A Cup of Style, bartery větší influenceři už nedělají. A tím spíš ne ty nedomluvené a neavizované. Máte pocit, že když ale pošlete nečekaně váš produkt, bude z toho influencer tak hyn, že na vás (nejlépe ihned i bez řádného ozkoušení výrobku) začne pět online ódy? Pak se vracíme k bodu 3. Nezvládli jste ho. Chybí vám to pochopení a respekt.
? Uvědomme si, že popularita nespadla těmto tvůrcům obsahu sama do klína. Dlouhé roky dřeli, místo pařbiček po večerech stříhali svá videa, místo zevlování po škole si systematicky budovali jméno. Prostě odvedli práci. A teď jim náleží finanční odměna.
Mimochodem, víte, co se děje s nevyžádanými vzorky od firem? V lepším případě končí jako dárky pro rodinu k Vánocům, jak přiznává Lucie z A Cup of Style. Jeden nejmenovaný krém třeba dala své babičce. Ba-bič-ce. Vážně chcete, aby hezká mladá holčina dala váš krém svojí babičce? Ne? Tak ho rovnou sami neshazujte.
5. Hlavně být všude vidět
Zdroj: giphy.com
Připravili jste si keš. Vyhlédli čupr top trendy influencera. Než si s ním plácnete, řešíte podmínky spolupráce. Jak moc byste měli být vidět? Tady je rozum jen a jen na vás.
Reálný příklad z českého Instagramu. Nádherná mladá žena s ukázkovou postavičkou bagruje večer v posteli zmrzlinu. Druhý den ji dlabe asi i její pes, válejí se v posteli spolu i s tou zmrzkou na drahém čistém polštáři. Pár dní nic a tu kalorickou bombu má zase načatou na stole. O několik postů dál ji cumlá u okna. Mezitím ale dokladuje, jak tvrdě cvičí, hlídá si figuru a sosá zeleninové šťávy na detox – protože dá na zdravý životní styl, šlank línii a bio eko složení. Wait… Něco tam nesedí? Sakra že jo. Jednak se nám tu tluče Instagram a realita. Až příliš. A jednak ta paní ještě promuje v mezičase sportovní značku, výrobce klobouků, nákupní středisko, větrový žvejky, prodejce elektroniky, čokoládu a punčocháče. Neberu jí, že jako žena je schopná a krásná. Že hezky fotí. Ani že ji po právu sleduje hodně lidí. Ale naskakovat jako značka do takového kolotoče? To je na vašem zvážení.
? Influenceři si už standardně vybírají, s jakou značkou si plácnou. Měla by jim být blízká, relevantní a osobně sympatická. Ale na spolupráci koukají svýma očima. Vy nezapomeňte na věc koukat i očima vašima a vaší značky. V určitých případech by neměl zvítězit omamný zvuk stlačených srdíček, ale selský rozum. Méně je někdy více, menší jméno občas způsobí větší dopad.
Zdroj: giphy.com
Proto zvažujte spolupráci s influencery dvojnásob a nepodléhejte bludům. Influencer marketing je strašně zajímavou, stále ještě nevyčerpanou svěží odnoží naší branže. Vyžaduje ale soudnost na obou stranách. A právě vy jste tím, kdo ji má neustále střežit.
Ostatně, víte, co označili za nejpitomější nabídky ke spolupráci v článku zmiňovaní influenceři? A Cup of Style, jedny z nejslušnějších holek na českém internetu, jednoznačně vibrátory. A mladík s obdivuhodným přehledem Kovy? Automatický lux, vložky (wtf!) a značky, co mají cokoli co dočinění s kovy…