Lednový Marketing Meeting zmapoval neustále se rozšiřující možnosti, jak využít umělou inteligenci při tvorbě nejen reklamního obsahu.
První letošní konferenci, jež pod hlavičkou Marketing Meeting připravuje platforma Tuesday Business Network, zasvětili organizátoři novinkám v oblasti AI nástrojů určených primárně pro marketingové profesionály. Další setkání, naplánované na duben, se chce zaměřit na pokročilé ovládání profesní sítě LinkedIn.
Součástí červnového Marketing Meetingu, věnovaného úskalím spolupráce s influencery na sociálních sítích, bude mimo jiné přednáška našeho kolegy Davida Kotrče. Bude vycházet z listopadové prezentace na poVINNÉm #VISIčtvrtku. Nadcházející #VISIčtvrtek se bude 30. ledna věnovat AI revoluci v marketingu. Seznam letošních akcí najdete na #VISIblogu.
Umělá inteligence jako parťák i nepřítel
Dopolední blok zahájilo vystoupení Vítězslava Klementa z agentury Lost Bunny Communication. Shrnul v něm aktuální nabídku nástrojů a způsoby, usnadňující pomocí umělé inteligence práci marketérům.
V rámci tvorby obsahu na web nebo sociální sítě považuje Klement AI nástroje za nejužitečnější během úvodní fáze hledání potřebné inspirace. Díky v podstatě neomezené produktivitě umělé inteligence totiž definitivně odpadá častá námitka tvůrců, netušících, kde a jak dokážou sehnat potřebný obsah na tři příspěvky týdně, požadované klientem.
Asi nejznámější AI platforma ChatGPT dokáže bez problémů sestavit klíčovou pomůcku pro plánování příspěvků, jejich publikační plán s ohledem na danou platformu i cílovou skupinu. “Dobrou metodou je navést ChatGPT na web zadavatele, který si dokáže sám nastudovat,” doporučuje Klement.
Jedním dechem ale dodává, že příspěvky vytvořené umělou inteligencí není možné zveřejnit bez patřičných editorských úprav. Řada sociálních sítí dokonce obsah vygenerovaný pomocí AI sankcionuje a omezuje jeho dosah.
Bude AI vystupovat místo tiskových mluvčích?
Prostřednictvím nástrojů jako je Clink, Runway/Imagine.art nebo HeyGen můžete nejen generovat obrázky a videa, ale také takto vytvořené materiály naklíčovat do grafických podkladů z reálného prostředí vaší firmy. Zároveň odpadá nutnost využívat služeb nejrůznějších fotobank.
Uvedené nástroje také bez problémů připraví návrhy nového loga i kompletní vizuální identitu. Podle Klementa jsou vhodné na A/B testování, což z pohledu zadavatele znamená další úsporu. Zvládnou dabing do takřka libovolného jazyka, což se hodí třeba při vytváření stále populárnějších AI influencerů. Virtuální trenérku fit_aitana sleduje na Instagramu téměř čtyři sta tisíc uživatelů a AI maskota Emmu využívá zase německá centrála cestovního ruchu.
Jak využít AI v reklamní agentuře
Zapojení umělé inteligence do každodenního chodu reklamní agentury přiblížili Nikol Foktová a Zdeněk Bašus z pražských Leo Burnett & MSL, patřících do globální sítě Publicis. Její stratégové a kreativci pracují s in-house vyvinutým AI nástrojem Brain Waves.
Poskytované insighty vycházejí z řady výzkumů nebo dat od mediálních agentur a dalších subjektů spadajících pod Publicis. Interně vytvořená platforma zaručí bezpečnost klientských dat, které zaměstnanci agentury do systému nalijí. U obecně dostupných nástrojů by použití reálných klientských dat bylo v přímém rozporu přinejmenším s požadavky NDA.
Nutnost mlčenlivosti je také důvodem, proč Leo Burnett omezuje využívání systémů typu ChatGPT. Přesto zástupci agentury doporučují věnovat čas i prostředky studiu dostupných AI nástrojů. Hodí se při tvorbě presale nabídek a přípravě různých variant, nabízených klientovi. “Domluvený výsledek pak ale pochopitelně musí doladit profíci,” zdůrazňuje Foktová.
Obecně podle ní platí, že čím propracovanější je zadaný prompt, tím lepší výsledek AI vytvoří. “Vyplatí se umělou inteligenci během procesu hecovat, nutit k vyšší kreativitě a samozřejmě jí poskytnout co nejvíce potřebného kontextu,” vyjmenovává Foktová. Doporučuje také jednotlivé AI nástroje navzájem kombinovat.
Otestujte reklamu pomocí AI
Její kolega Zdeněk Bašus připomněl aplikaci Luma, která dokáže rozhýbat nahranou fotografii nebo z ní vytvořit 3D prostředí. Již zmiňovaný nástroj Runway pak uvedl v souvislosti s možností klonovat lidi na uploadnutém videu. Před několika týdny zveřejněný update zase umožňuje roztáhnout formát videa podle potřeby na šířku nebo výšku nebo naklíčování reálné fotografie do 3D záběrů bez nutnosti zdlouhavého renderingu.
Přímo reklamním agenturám je pak určen placený tool Neurons, který podle výsledků několika tisíců testovaných kreativ dokáže určit, jak budou diváci vnímat vytvořenou reklamu. K vámi nahrané kreativě aplikace vytvoří heatmapu s body, které budou spotřebitelé sledovat.
Tvůrce reklamy si tak může ověřit nejen směr divácké pozornosti, ale také jasnost sdělení, jeho zábavnost a dozví se, kolik času přihlížející reklamě věnuje. “Získané výsledky se dají využít i ve formě argumentů při jednání s klienty. Také v tendrech platí, že ukázaná platí,” dodává Bašus s tím, že co bylo ještě před rokem potřeba složitě kreslit, dnes jednoduše vygeneruje AI.
Změny v ChatGPT 4.0
Novinky v placené verzi ChatGPT shrnula prezentace Oldřišky Hradcové ze Včeliště. Za tu nejzásadnější považuje možnost vytváření projektů. Jedná se v podstatě o složky, do nichž je možné nahrát také vlastní soubory s podklady. Dá se také pro daný projekt vytvořit obecný prompt, který se hodí třeba při tvorbě pravidelných přehledů nebo newsletterů.
Díky volbě Reply Function je nově možné označit pouze tu pasáž, kterou chcete ve výstupu opravit a připojit k ní komentář s naformulovaným požadavkem. Aplikace pak upraví jen danou část a negeneruje znovu celý text. Pro recyklaci již vytvořeného obsahu nebo nalezení fungujícího promptu se hodí možnost vyhledávání v historii.
Pro úpravy dlouhých textů je v ChatGPT určena nová položka Canvas. Na pár kliknutí dokáže upravit třeba jejich tonalitu, stupeň odbornosti, případně je podle potřeby zkrátit nebo prodloužit. Oldřiška také zmínila dvojici osvědčených nástrojů pro rozpoznávání textů vygenerovaných pomocí umělé inteligence nebo jejich opravy. Jedná se o aplikace Originality AI a GPTzero.
Co všechno dokáže umělá inteligence?
Praktické využití umělé inteligence má v agentuře Etnetera Motion na starosti její strategický ředitel Michal Bubeníček. Na úvod prezentace zmínil, že umělou inteligenci už ve své práci využívá více než sedmdesát procent marketingových ředitelů. AI podle něj umožňuje realizovat nápady, které by ještě nedávno zůstaly jen na papíře. “Nastává kompletní mind switch a dnes už kreativce nic neomezuje při vypracování těch nejsmělejších nápadů,” těší se Bubeníček.
Svoji prezentaci pak postavil na konkrétních tipech k jednotlivým nástrojům a způsobech jejich využití. V zájmu maximální autenticity vygenerovaných fotek doporučil do Midjourney zadat jako součást promptu i konkrétní typ fotoaparátu. Pro tvorbu videí podle textového zadání doporučil aplikaci Sora, která ale zatím není z ČR dostupná, je proto nutné použít VPN pro Spojené státy.
Zmínil také, že ChatGPT lze pověřit rolí art directora, protože umí simulovat náhled známých tvůrců či marketérů. Na zpracování statistických údajů a oblast datové analytiky je ideální Uriux. Google Notebook umí z poskytnutých dat vygenerovat podcastový rozhovor nebo dotazník, který prověří, nakolik tématice rozumíte. Na jeho otestování poradil nahrát váš LinkedIn profil a následně si poslechnout na jeho základě vytvořený podcast věnovaný vaší osobě.
Brainstorming nápadů pro síť TikTok zvládne její Symphony Assistant. Z hlediska nákladů se vyplatí CrewAI, nabízející více AI nástrojů za jednu cenu. Pro tvorbu zmiňovaných AI avatarů se hodí Captions. Na vytvoření voiceoverů pro videospoty vyzkoušejte ElevenLabs, na generování písniček SunoAI. Přehled o AI novinkách zajistí Future Tools, o zábavu se postará Random AI Generator. Každopádně nezapomínejte, že využití AI musí vždy schválit právníci ze strany klienta!
Zajistěte si online práva se státní dotací!
Na Bubeníčkův závěr plynule navázala advokátka Petra Stupková z kanceláře Legitas. Pro bezproblémové využívání umělé inteligence během přípravy marketingových kampaní je podle ní zásadní naprostá transparentnost, funkční zpětná kontrola a jasná domluva s klientem. Je potřeba také sledovat licenční podmínky jednotlivých služeb, protože některé z nich explicitně nepovolují komerční využití svých výstupů.
Upozornila také, že 3. února odstartuje další kolo grantových pobídek na IP skeny, tedy kompletní diagnózy duševního vlastnictví včetně online prostoru a pořízení odpovídajících ochranných známek. Agentury i zadavatelé si tedy budou moci zaregistrovat weby a jiné autorské materiály, přičemž správní poplatky proplatí stát prostřednictvím dotačního programu.
Závěrečnou přednášku obstaral David Svoboda, který působí jako certifikovaný expert grafického editoru Canva. Jeho biotop nabízí třeba ekonomicky výhodné alternativy Adobe programů, jako je třeba Photoshop, kdy pořízení plnohodnotné náhrady nazvané Affinity vychází formou jednorázové platby na zhruba 1200,- korun.
Součástí Canvy je i největší fotobanka na světě nebo platforma Leonardo.Ai, která pomocí funkce Dream Lab generuje obrázky přímo v prostředí editoru. Pro vytváření potřebných promptů se Svobodovi osvědčilo využívat ChatGPT. “Na umělou inteligenci je nejlepší použít umělou inteligenci,” stylově ukončil na informace extrémně bohaté setkání Svoboda.