Společnost Seznam seznámila uživatele reklamního systému Sklik s novinkami, které souvisí s avizovaným koncem cookies třetích stran.
Osmý ročník konference Sklik Expert fórum se kromě chystaných novinek soustředil hlavně na blížící se konec “3rd party cookies”. Společnost Google je chce ve svém prohlížeči Chrome nahradit platformou Privacy Sandbox. Konkrétní datum ukončení jejich podpory ale Google už několikrát odložil. Naposledy v dubnu, kdy pro britský antimonopolní úřad CMA (Competition and Markets Authority) uvedl, že k ukončení podpory by nemělo dojít před koncem letošního roku.
Platit, či neplatit? To je, oč tu běží…
Příchod “cookieless” doby už mohli kromě expertů zaregistrovat i běžní uživatelé. Na #VISIblogu jsme psali třeba o možnosti předplatit si profil na Facebooku bez zobrazovaných reklamních sdělení. Seznam zase nabízí svým návštěvníkům, že za necelých osmdesát korun měsíčně přestane zobrazovat personalizované reklamy. Možnostem personalizace se na posledním Sklik fóru věnovala řada vystupujících, protože cookies jsou pro efektivní zacílení internetového marketingu neocenitelným pomocníkem.
Letošní Sklik Expert fórum zahájil v pražském kulturním centru Dox svou prezentací o přesnosti a využití sociodemografických údajů o webových návštěvnících ředitel divize Identity a uživatelského profilu Jiří Udatný. U pohlaví návštěvníků dosahuje míra přesnosti 95 procent, v případě věku pak 85 procent. Zástupci agentury Pickerly doporučili posluchačům využívat v Skliku cílení skrze emailové adresy klientů. Jedná se podle nich o ideální nástroj zvláště pak pro remarketing, kde díky němu mohou kampaně generovat “levné konverze”.
Změní se s koncem cookies i SEO poučky?
Praktické tipy nabídla i seniorní Sklik specialistka Kristina Šlechtová, když představila možnosti práce se seznamy zákazníků. Seznam (jako firma) je vlastními silami (tzv. 1st party cookies) schopen identifikovat osmdesát procent návštěvníků, konec 3d party cookies ho tak nemusí příliš trápit.Konec cookies znamená novinky hlavně pro práci kampaňových specialistů, stejně tak bude potřeba vyvinout nové metody sběru dat. Post-cookies doba si podle Kristiny vyžádá také přeformulování některých SEO pouček. Důraz na kvalitní obsah naznačují i údaje Seznamu, kdy čtení je po vyhledávání a emailování třetí nejčatější činností na jeho homepagei.
Seznam se dokonce snaží potlačovat clickbaitové titulky ve svém feedu na HP. Zveřejňuje v něm články vybrané (i pomocí umělé inteligence) ze 450 zapojených webů, které denně dodají až dva tisíce článků. Zveřejnění na HP Seznamu může pro daný web znamenat i milionovou návštěvnost.
AI jako nákupní poradce
Manažer týmu pro vyhledávání Michal Veselý představil projekty využívající možností umělé inteligence. Seznam vyvinul vlastní AI jazykový model (označovaný jako LLM – Large Language Model), který by měl, co se týče úrovně v českém jazyce, dosahovat úrovně ChatGPT-4. Do konce roku chce Seznam spustit AI textový editor pro tvorbu textů na Skliku.
Podle serveru Lupa.cz se jazykový model od Seznamu nazývá SeLLMa. Jedné ze šelmích – jak se má název modelu správně číst, prvních ne/veřejných vlaštovek si všimnul web Letem světem Apple. Jednalo se o A/B test pomocí AI generovaného resumé (nejen) ze zmiňovaných článků, linkovaných na HP. Krátký AI výcuc se objevil po najetí kurzorem myši na dočasně zobrazovanou ikonku Souhrn.
Umělou inteligenci zapojuje Seznam i jako poradce při vyhledávání, formou diskuse by měl umět doporučit návštěvníkům produkty, související s předmětem jejich vyhledávání. Následně může AI uživatele provést i celým nákupním procesem v úloze Nákupního asistenta, jak Seznam novou funkci nazval.
Novinky v Skliku
Do konce roku Sklik konečně umožní optimalizaci na konverze, což kampaňovým specialistům uvolní ruce k jejich pestřejší nabídce. Cílení zpřesní dva nové identifikátory a jejich párování – telefon s adresou.
Další novinkou je rozšíření textových reklam na úroveň účtu, kdy odkazy na související produkty bude možné přidávat už na úrovni účtu. Automatizovaný výdej reklamy, podobný Performance Max z Google Ads, by měl v budoucnu pokrývat i obsahové kampaně a vyhledávače.
Přemýšlíte, o zlepšení vašeho online marketingu? Od toho jsme tu my! Zastřešíme vám kompletní marketingové služby od A až do Z.