Letošní konferenci DATA restart jsem navštívil s smíšenými pocity, neb se kryla s IAC (Internet Advertising Conference). Ani jsem moc nepátral, čí to je fail nebo nedomyšlenost, ale škoda to je. V každém případě tomu odpovídala i účast, kterou bych odhadoval na 60 % kapacity. Naštěstí nemá návštěvnost zásadní vliv na kvalitu přednášek. 🙂
Přednášek bylo 12, ale tihle přednášející mě oslovili víc než ostatní:
Location Intelligence – Lukáš Puchrik – CleverAnalytics
Rozhodně jedna ze zajímavějších přednášek. Clever Analytics párují data objednávek s údaji o lokalitě a dávají je do zajímavých souvislostí. Líbí se mi, že ve většině případů používají otevřené zdroje dat, žádná velká magie se nekoná.
Databázi fungujících restaurací má k dispozici hygiena, z RUAIN je možné zjistit, kde lidé bydlí v domech se zahradou, případně čím topí, z chytrého zpracování POI v okolí (obchody, restaurace úřady, instituce) odhadují, kudy v dané lokalitě prochází nejvíc lidí (a kde by bylo dobré otevřít prodejnu). To vše přehledně na mapě a v souvislostech s tržbami. Super!
Analytika ve světě startupů – Petr Bureš – uLab
Celkem poučné povídání na téma ecommerce vs. SaaS. Google Analytics jsou totiž primárně orientované na klasické eshopy, ale se službami na bázi měsíčního předplatného si úplně nerozumí.
Kromě toho, že startupy obvykle vyvíjí technologičtí nadšenci pomocí nástrojů (angular.js, react.js apod.), které jsou v základním stavu obtížně měřitelné, není vůbec snadné měřit hodnotu konverze, když probíhá platba každý měsíc a dopředu nevíme, kdy předplatné klient změní nebo zruší.
Nejlepší je tedy podle Petra zhruba toto: měřit vše podstatné už od samého začátku vývoje a data, která se v GA měřit nedají, v GA neměřit :-). Pro měření výkonu SaaS je dobré vyhodnocovat Churm rate a MRR.
Jak jsme otočili trh díky analytice – Pavel Novák – Zonky
Asi nejsvěžejší přednáška celé konference. Pavel dělí analytiky do tří úrovní:
- Generace 1. – webaři – lidé, jejichž analytický zájem končí v Google Analytics.
- Generace 2. – dataři – lidé, kteří jsou schopní propojit webová a obchodní data a udělat z nich závěr.
- Generace 3. – business drive – lidé, kteří mají data za vlastní a řídí se podle nich (a kteří pracují v Zonky :-)).
Celá přednáška se dá shrnout asi touto větou: „Specializovaný web analytik není efektivní. Efektivní je analytik, který umí pracovat se všemi daty, mimo jiné s daty z webu“. Tahle věta by se dala tesat do kamene. Rozhodně ji během přednášky spousta lidí tesala do Twitteru…
Otevřená vnitrofiremní data –Honza Mayer – Dataweps
Krásná přednáška o tom, že v Honzově agentuře na začátku měla přehled akorát účetní (faktury in & faktury out) a o tom, jak se postupně probojovali k otevřeným datům napříč klienty, zisky a lidmi uvnitř firmy.
Honza svým zaměstnancům dává nejen informace o klientech a profitu, ale také o odměnách kolegů. Po vzoru Etnetery dokonce nechává na jednotlivých odděleních, aby se domluvila na výši případných odměn.
Přiznám se, že je na mě takový přístup liberální až moc. Ve světle GDPR bych měl vážné obavy, že nějaký byvší kolega, nyní nepřítel, data vynese a firma bude mít celkem vážný problém. A i kdyby nevynesl, tak si nedovedu představit, že by postup chválila případná kontrola ÚOOÚ.
Určitá otevřenost je fajn, i když klidně bych zůstal u modelu „úplná data jen vedoucím oddělení“ a zbytku souhrnná data po klientech. Informace, které se týkají platů a zisků jen ústně – člověk nikdy neví, kde se mu to vrátí.
Závěrem
Konference byla opět výživná a vůbec nelituji, že jsem se nevydal na IAC. Během dvou týdnů by se měly objevit materiály z přednášek, tak pokud si vzpomenu, doplním odkazy.