Lukáš Hertl se jako odborník na email marketing z naší sesterské agentury Autoarti zúčastnil červnového Marketing Meetingu.
Na úvod svého vystoupení představil Lukáš jednu bonusovou strategii, týkající se akvizicí a budování databáze. Podle něj nezáleží na velikosti databáze, protože emailing dokáže nabídnout jak výkon, tak potřebné parametry pro budování povědomí o vaší značce. Proto i menší klienti hledají potenciál v email marketingu.
Databáze nekupujeme, ale budujeme!
Databáze obvykle rostou organicky, kdy průměrný konverzní poměr je mezi dvěma až čtyřmi procenty. Z jednoho tisíce návštěv vašeho webu nebo eshopu byste tak měli být schopni získat nejméně dvacet potenciálních kontaktů. Nejedná se tedy o příliš vysoké číslo, a proto je potřeba jít vašim klientům naproti.
Problémem každé databáze je její stárnutí, jak uživatelé mění emailové adresy nebo jich používají více. Proto je potřeba neustále přidávat nové kontakty a odstraňovat ty nefunkční. Je jasné, že údržba databáze je nikdy nekončícím procesem.
Klíčové je uvědomit si, že databáze uživatelů je stoprocentně vaším majetkem. De facto se jedná o jediný marketingový nástroj, se kterým můžete nakládat podle libosti, i kdybyste vypnuli všechny ostatní komunikační kanály. Proto je potřeba mít připravenou strategii její údržby a růstu. Teoreticky stačí navýšit návštěvnost nebo konverzní poměr, přičemž druhá možnost je jednodušší a vůbec nezáleží na velikosti eshopu.
Nejméně jednou ročně je potřeba provést kontrolu všech míst, na nichž shromažďujete kontakty a ověřit, jestli všechny směřují do jednotné databáze. Lukáš doporučuje i sledovat konkurenci včetně zcela odlišných webů a pozorovat jak a kde všude shromažďují kontakty. Velice málo eshopů pracuje podle Lukáše s post-nákupovou stránkou, na níž můžete nakupujícím nabídnout odběr newsletteru nebo vyhodnotit jejich preference.
Máte prodejnu? Založte klub!
Nezapomínejte na sběr dat v rámci samostatných prodejen, pro který je ideálním nástrojem věrnostní klub. Pokud disponujete vlastními prodejními místy, je věrnostní program jedinou možností, jak z anonymního nákupu vytvořit konkrétního vysledovatelného uživatele.
Velmi populárním nástrojem pro sběr kontaktů jsou také akviziční kampaně na sociálních sítích,ať už v Meta prostředí, pomocí Google Ads, Skliku nebo na LinkedInu. Při každé akviziční kampani je vhodné zapojit landing page s pobídkou pro nákup, kde můžete zjistit, kolik vás bude konkrétní lead stát.
Efektivním způsobem pro sběr kontaktů je také nabídka obsahu třeba formou ebooku, video návodu nebo například kvízu, který zákazníkům doporučí konkrétní produkty na míru. V momentě, kdy za vyplnění formuláře nabídnete třeba vzorky zdarma , v ten moment můžete spustit úplně jinou automatizaci na konkrétní zákazníky. Záleží jen na nápadu, jak odměnit zákazníky za jejich kontakty.
Jak na pop-up okna?
Pop-up okna jsou podle Lukáše asi největší eshopovou klasikou, ačkoli existují i lidé, kteří je nemají rádi. Lukáš ale garantuje jejich funkčnost při zvýšení konverzního poměru i generování objednávek. Motivací pro uvedení zákaznického kontaktu nemusí být pokaždé jen sleva, ale i dárek nebo doprava zdarma. Samotný pop up s registrací do newsletteru vykazuje konverzní poměr kolem jednoho procenta, proto Lukáš doporučuje vždy zapojit jistou pobídku.
Nedílnou součástí nasazení pop-up oken je i jejich A/B testování, kdy můžete vyzkoušet, zda lépe zafunguje dárek nebo sleva, případně otestovat funkčnost různých typů grafického zpracování. Závěry by neměly vzniknout v rámci jednoho testování, test může klidně běžet několik měsíců. Ideálním nástrojem pro A/B testování je platforma MyLocator.
Při tvorbě vyskakovacích pop-up oken je potřeba myslet i na mobilní rozhraní, třeba kvůli trafficu ze sociálních sítí. Pop-up okna zobrazovaná na mobilních zařízeních mají svoje specifika. Neměly by zakrývat více než třicet procent displeje, zobrazovat by se měly zespoda a obvykle nemají obrázky.
Lukáš také upozornil na důležitost jejich načasování, když doporučil jistý časový odstup při jejich zobrazování, třeba nasadit je až na druhé nalistované stránce. Ideálním nástrojem pro navýšení jejich konverzního poměru je gamifikace banneru, kdy výsledná konverze může dosáhnout i patnácti procent. Jako vhodný nástroj označil Lukáš tuzemský Mailocator, propojený s platformami jako je Chimpmail nebo Ecomail.
Jak oslovit nové zákazníky?
Lukáš považuje za chybu, že hodně eshopů nezapojuje welcome kampaň pro nové zákazníky. V jeho podání by se mělo jednat o celou welcome flow s navazujícími emaily, během nichž dokážete navázat kontakt a představit svou značku.
Výrazný vliv na výkonnost vašich emailových kampaní má i personalizace jednotlivých obchodních sdělení. Existuje více typů personalizace, nemusí se jednat pouze o oslovení a použití správného rodu, využít můžete i lokalizace nebo speciální nabídky formou dynamických bannerů.
Bannery pak zobrazují jiné sdělení třeba registrovaným a neregistrovaným uživatelům. Dynamické prvky jako například odpočty jsou ideální pro časově omezené akce. Pro jejich tvorbu existují nástroje jako CountDownMail, Litmus nebo Sendric.
Ve své prezentaci Lukáš také upozornil na tzv. Darkmode, který hodně značek ignoruje. Jde o poměrně jednoduchou metodu získání zájmu, jen je potřeba dávat pozor na loga nebo CTA tlačítka. Obvykle ale podle Lukáše stačí poladit “hlavičku a patičku”.
Již zmiňovaný nástroj Litmus dokáže zobrazit váš newsletter ve všech možných prohlížečích, ale i Outlooku nebo Gmailu. Proto je vždy dobré rozeslat kontrolní mail na více platforem. Lukáš také doporučuje nepoužívat průhledná loga nebo černou barvu u ikon a grafických prvků, naopak je vhodné zvýraznit okraje.
Animace omezuje pouze vaše fantazie…
Animované gify jsou nejjednodušší formou, jak rozpohybovat vaši emailovou komunikaci a zvýšit proklikovost. Přesto je Lukáš doporučuje nepoužívat pořád a hlavně hlídat jejich velikost. Při určitých příležitostech se hodí i čistě textový mail, třeba při komunikaci zástupců značky směrem k zákazníkům, kteří vidí, že za značkou stojí konkrétní lidé.
Důležitým prvkem emailového marketingu je i segmentace zákaznických skupin. Ze své praxe Lukáš doporučil odstranit na pár týdnů z rozesílky zákazníky, kteří už ve vašem eshopu nakoupili, protože kvůli nabídnuté slevě jsou následně oslovení klienti schopni zrušit už do systému zadané objednávky.
Pro mimořádné příležitosti se hodí i intenzivní tříkrokový výprodej, který nabízí zákazníkům slevy pomocí intenzivní komunikace v řádu dní. V praxi se Lukášovi osvedčilo i rozesílání reminderů v případě klíčových kampaní. Stačí zacílit na zákazníky, kteří předchozí email neotevřeli, a máte kampaň víceméně zadarmo!