Společnost HubSpot zveřejnila rozsáhlou studii mapující aktuální trendy v online marketingu.
Shrnutí nejzajímavějších poznatků ze studie State of Marketing, kterou HubSpot sestavil na základě rozhovorů se dvanácti sty marketéry z celého světa, představili na svém blogu kolegové ze sesterské agentury Autoarti. Na úvod shrnuli autoři materiálu největší změny, které letošní rok přinesl oboru marketingové komunikace.
Umělá inteligence a automatizace
Ačkoli procesy automatizace i nástroje umělé inteligence využívají marketéři už řadu let, během letošního roku se staly tématem číslo jedna většiny oborových debat. Počínaje zkoumáním možností platformy ChatGPT a jejího stále častějšího využívání v komerční komunikaci až po emailové workflow implementované v HubSpotu. Důležitost podobných nástrojů, které svým uživatelům dokáží výrazně ušetřit čas, se s neustále rostoucími nároky na produktivitu a efektivitu práce neustále zvyšuje.
Marketéři jsou stále zaměstnanější, a proto jim na pomoc logicky přichází stále více nožnostá využívajících marketingové automatizace. Spolu s využitím nástrojů umělé inteligence jim dokáží ušetřit zásadní množství času i práce. Typický marketér pracuje podle průzkumu souběžně i na pěti kampaních najednou a během čtvrt roku odevzdá až sedm dokončených reklamních projektů. Rostoucí množství práce pochopitelně klade stále větší nároky na prioritizaci jednotlivých projektů a co hůř, často znamená práci mimo standardní pracovní dobu.
Více než čtyřicet procent oslovených marketérů uvedlo, že počet kampaní, na nichž pracují, se čtvrtletně mezi lety 2021 a 2022 zvýšilo. Rostoucí trend navíc pokračuje i v letošním roce.
- 9 kampaní na každé čtvrtletí plánují letos spustit oslovení marketéři
- 6 hodin denně stráví průměrný marketér manuální, administrativní nebo operativní činností
- až o 46 procent efektivnější výkon odvádějí marketéři, využívající ke své práci AI nástroje
Díky zapojení automatizace získají marketéři více času na náročnější a kreativní práci, kterou umělá inteligence nedokáže nahradit. Jak efektivně využívat AI nástroje poradí příručka věnovaná umělé inteligenci při tvorbě vhodného obsahu z dílny HubSpotu.
It’s the economy…
Velkým tématem dnešních dnů je ekonomická krize a inflace, nutící zadavatele osekávat reklamní rozpočty a ovlivňující jejich plány na oslovení nových i udržení těch stávajících zákazníků. Pokud bude ekonomická recese pokračovat i letos, čtvrtina marketérů očekává snížení svých reklamních rozpočtů. Dvacet procent bude muset přizpůsobit své marketingové cíle, omezit jejich rozsah a uzpůsobit své plány ekonomické situaci. Na druhou stranu více než devadesát procent respondentů deklaruje, že jejich marketingový rozpočet zůstane letos na stejné úrovni jako loni, nebo se dokonce zvýší.
Oblasti, ve kterých marketéři očekávají snížení investic:
- placený obsah na sociálních sítích
- inzeráty v tištěných médiích
- živé akce a reklamní akce
- emailový marketing
Naopak segmenty, které si úroveň investic udrží a nebo ji dokonce dokáží navýšit, jsou ty, které generují největší návratnost vložených prostředků.
Více investic se dočkají:
- content marketing — blogy a SEO
- podcasty
- online eventy
- SMS marketing
- direct mail
- videa s delší stopáží
- organický obsah na sociálních sítích
Jak se změní marketingové rozpočty v roce 2023?
- 45 procent oslovených očekává, že si rozpočet udrží úroveň z loňských let
- 47 procent oslovených očekává navýšení
- 7 procent oslovených očekává snížení
Dominantním reklamním nosičem bude podle autorů studie krátká videa, která díky platformám jako je YouTube, Instagram nebo TikTok vykazuje nejlepší poměr investic. Návratnost vložených prostředků dosahuje 25 procent, oproti dvanácti procentům v případě obrázků, devíti procent u příspěvků na blogu nebo sedmi procent vykzanovaných podcasty a infografikou. Rostoucí úloze video obsahu se na svém blogu detailně věnují i kolegové z agentury Autoarti.