Zaujmout uživatele sociálních sítí a udržet si jejich pozornost i v roce 2024 je sice možné třeba pomocí šikovného kopírování nejžhavějších marketingových trendů, ale z dlouhodobého hlediska se jako efektivnější postup jeví důkladné vytěžení dostupných znalostí o aktuálních preferencích jednotlivých skupin vašich zákazníků.
Na základě detailních přehledech a údajích nejen o nákupním chování vašich zákazníků je možné na osobní bázi oslovit i ty nejmenší cílové skupiny a doručit jim relevantní poselství. Marketéři využívají při formulaci personalizovaných obchodních sdělení různé jednotící prvky, které spojují a definují i ty nejdrobnější skupinky zákazníků. Proto dokáží tvůrci reklamních kampaní založených na důkladné znalosti oslovených cílových skupin zprostředkovávat komerční nabídky, schopné vycházet vstříc přáním spotřebitelů z různě definovaných zákaznických množin.
Využívejte rozdíly jednotlivých cílových skupin
Pravidelně analyzujte veškerá dostupná data, k jejichž akvizici v co nejvyšší možné míře využívejte analytické nástroje dostupné v rámci Instagramu, TikToku nebo Facebooku. Cílem je získat jasnou představu o tématech, která zajímají vaše publikum, identifikovat časové úseky, během nichž jsou vaši fanoušci aktivní, a být si jistý, jaký obsahový typ i formu vaše cílová skupina upřednostňuje.
Vybrané publikum se snažte rozsegmentovat do co největšího množství tématicky propojených skupin. Primární rozdělení se pochopitelně řídí podle věkových kohort, dále postupujte podle deklarovaných i vysledovaných zájmů a v neposlední řadě zapojte klasické socio-demografické údaje, jako je místo pobytu, pohlaví nebo ekonomická aktivita.
Další zákaznické skupiny můžete vytvářet na základě vašeho vlastního pozorování zákazníků a jejich nákupního chování. Využít se dají i údaje tvořící unikátní firemní know how, vycházející mimo jiné z dotazníkových šetření, jimiž je doplněn každý úspěšně zakončený prodej. Řadu důležitých poznatků přínášejí i diskuse se zákazníky, ať už probíhají v rámci zákaznické péče telefonicky, mailem, na online chatu nebo formou nezávazné debaty na vlastním či cizím webu, diskusních fórech nebo sociálních médiích. Pro každou takto vytvořenou skupinu připravujte maximálně personalizovaný obsah, který bude patřičně konvenovat různým důmyslně rozděleným segmentům vašich zákazníků.
Dbejte na autenticitu obsahu
Ideálním prvkem poutavého vyprávění je lidský příběh, protože čtenáři většinou pozitivně reagují na opravdovost, přičemž obecně preferují uvěřitelné a jim osobně dobře známé narativy. Pro rok 2024 je charakteristické nebát se poukazovat na jistou zranitelnost a zdůrazňovat reálné obtíže. Přiznáním existujících problémů zvýšíte důvěryhodnost sdělení a pomůžete navázat důvrný vztah s vnímavými zákazník. Efektivním způsobem komunikace je sdílení osobních zážitků zaměstnanců i vedení firmy, jdoucí ruku v ruce s rázným trhnutím oponou, zakrývající zákulisí vaší značky.
Dalším trendy, ale zároveň velice dobře fungujícím nástrojem, je user-generated content (UGC) neboli obsah vytvářený vašimi fanoušky nebo zákazníky. Takto získaná produkce dokáže zvýší kredibilitu i u ostatních příspěvků a zároveň pomáhá zájemcům vysvětlit, za jakých podmínek a jakými způsoby využívají spotřebitelé váš produkt nebo službu.
Video obsah vládne všem
Horkým trendem současnosti jsou krátká videa točená na výšku, tedy formáty vhodné pro mobilní platformy jako Instagram Reels, TikTok a YouTube Shorts. Jejich popularita stále roste, protože krátký, dynamický a zábavný obsah je osvědčený způsob, jak zaujmout a udržet pozornost díváka.
Engagement je navíc podpořen promyšlenými algoritmy, které doporučují divákům vhodná videa podle řady různých kritérií, kdy kromě historie shlédnutých videí hraje roli i místo, čas, počasí nebo události aktivně či pasivně ovlivňující daného respondenta. Konkrétně algoritmus TikToku doporučující ke shlédnutí další videa ve feedu přirovnal pro jeho adiktivitu časopis Forbes ke kokainu a vědci se obecně shodují, že závislostní potenciál je velmi podobný výherním automatům.
Při komunikaci na sociálních sítích se snažte co nejčastěji využívat živé vysílání. Livestreamy jsou perfektním nástrojem pro navázání přímého kontaktu s publikem. Zástupci vaší firmy tak mohou komunikovat přímo s reálnými zákazníky, zodpovídat v reálném čase jejich otázky a reagovat na jejich podněty, představovat nové produkty nebo jen diskutovat o aktuálních tématech, souvisejících s aktivitami vaší značky nebo zájmy vaší cílové skupiny.
Interaktivní obsah s maximální mírou engagementu
Vhodným nástrojem pro komunikaci se spotřebiteli jsou různé ankety nebo dotazníkové akce. Umožňují publiku reagovat a vyjádřit vlastní názor, ať už formou hlasování, často pokládanýh otázek nebo jako průzkum veřejného mínění, směřující ke konkrétním tématům, které vás jako zadavatele zajímá. Tyto metody dokáží generovat potřebné interakce a obecně zvyšují angažovanost celé cílové skupiny.
V pravidelných časech publikujte výzvy inspirující různé aktivity spojené s vaší značkou a organizujte široce propagované soutěže nebo naopak akce určené jen omezenému okruhu nejvěrnějších fanoušků, což donutí vaše sledující k výraznějšímu zapojení a aktivnější účasti. Dokážete tak nejen motivovat zákazníky k častější interakci, ale zároveň patřičně navýšíte viditelnost vaší značky.
Nepodceňujte kreativitu
Při veřejných výstupech používejte vždy jen kvalitní a profesionálně připravenou grafiku, aby byl veškerý vámi publikovaný obsah náležitě vizuálně atraktivní. Obrázky, se kterými pracujete, by měly mít vždy maximální možné rozlišení, aby se při uploadu na externí platformy zbytečně nezhoršila jejich kvalita. Využívejte moderní designové prvky a originální grafiku, jejímž prostřednictvím se dají jasna a srozumitelně vyjádřit hodnoty zastávané vaším brandem.
Pravidelně sledujte trendové vizuální formáty a snažte se je zapojit do vašeho komunikačního stylu. Třeba pro letošní rok je populární minimalistický design a neonové barvy, počítačová grafika pak ve stále větší míře pracuje s animacemi využívajícími AR filtry, tedy prvky rozšířené reality.
Využívejte aktuální trendy
Jak každý kreativec dobře ví, dobře ukrást je lepší, než blbě vymyslet. Proto sledujte aktuální trendy a hashtagy oblíbené ve vaší komunitě a na sociálních platformách, které využíváte pro firemní komunikaci. Nebojte se vhodné motivy, ať už vizuální nebo třeba hudební, zapojit do vlastní komunikace a díky označení populárním hashtagem může váš obsah dosáhnout až neuvěřitelného dosahu.
Také v tomto ohledu je TikTok svébytný, na rozdíl od Reels nebo Storie nerozhoduje o doporučovaných videích na základě oblíbenosti jeho tvůrců. Proto se i úplně neznámý či začínající autor, kterému se povede včas naskočit na v dané chvíli dominantní trend, může u svého TikTok příspěvku dočkat mnoha milionů shlédnutí. Pro firmy pak pochopitelně platí to samé.
Zároveň se snažte vytvářet vlastní trendy, pro jejichž úspěch se dají vhodně využít události ze světa umění a kultury. Proto pečlivě sledujte aktuální zprávy a trendové eventy. Jakmile se nastolené téma aspoň trochu hodí k vaší značce a souzní s jejím poselstvím, snažte se jej maximálně využít k vytvoření relevantního a aktuálního obsahu, organicky propojeného s propagací vaší značky.
Optimalizujte obsah pro jednotlivé sítě
Jak už jsme zmínili, využívá každá z nejpoužívanějších sociálních platforem vlastní algoritmus pro zařazování příspěvků do uživatelova feedu. Sociální média pochopitelně preferují obsah, jenž dokáže zvýšit potřebný engagement neboli zapojení uživatelů ve formě lajků, komentářů nebo sdílení. Proto publikujte primárně takový typ obsahu, jehož prostřednictvím jste schopni přesvědčit fanoušky, aby provedli požadovanou akci.
Z pohledu sociálních sítí je při tvorbě obsahu zásadní také konzistence jeho publikování, protože algoritmy mimo jiné zvýhodňují přispěvatele, kteří příspěvky postují konzistentně. Proto své příspěvky publikujte v pravidelném rytmu a udržujte jednotnou frekvenci jejich postování.
Spolupracujte s vhodnými influencery
Zajímavým tipem je možnost spolupráce s tzv. mikro-influencery. Jedná se o influencery, kteří mají sice menší, ale zato velmi angažované a obvykle i odborně zdatné publikum. Taková kooperace může být efektivnější než partnerství se známými celebritami, které navíc často propagují vícero produktů, čímž pochopitelně trpí důvěryhodnost prezentované spolupráce.
Pro úspěšné partnerství s influencery je klíčová autenticita. Pokuste se proto vyhledat partnery, kteří vaši značku už znají, mají ji rádi a prezentovaným výrobkům důvěřují. Publikum spíše ocení přirozeně působící spolupráci, která nepůsobí jen jako další forma placené reklamy.
Nebojte se umělé inteligence
Umělá inteligence (AI) vám může pomoci při přípravě patřičně personalizovaného obsahu, vytvořeného na základě chování a preferencí vašich uživatelů. Zapojit můžete například chatboty nebo formulovat zákaznická doporučení na míru.
Umělá inteligence se využívá i pro tvorbu hudebních videí:
Programy s AI prvky se dají využít také při generování vizuálního a textového obsahu. Nástroje jako Canva nebo ChatGPT dokáží podle vašeho zadání rychle a ve značném množství vytvářet slovní podněty i grafické nápady pro vaše příspěvky.
Zdůrazňujte sociální odpovědnost značky
V roce 2024 lidé více než kdy jindy oceňují značky, které se aktivně podílí na řešení sociálních, enviromentálních nebo etických otázek v našem okolí. Nebojte se předvést, jakým způsobem vaše značka přispívá ke zlepšení konkrétních problémů ve společnosti, kterou charitu podporuje nebo jak se zaměstnanci zapojují při ochraně životního prostředí.
Zvolte vhodnou platformu
Každá sociální síť má specifické uživatele a preferuje různé obsahové formáty. TikTok přitahuje mladší publikum, Instagram je vhodný pro vizuální obsah, zatímco LinkedIn je ideální pro profesionální a B2B komunikaci. Facebook je důležitý svou kritickou masou, kam se ale bude ubírat je poměrně nejisté. Zato X, čili někdejší Twitter, se po vedením Elona Muska ubírá poměrně jasným, i když ne všemi vítaným směrem. Je proto důležité vybrat platformu vhodnou pro vaši značku, která nebude v rozporu s její koncepcí a na níž pochopitelně budou přítomni vaši zákaznici.
Pomocí kombinace uvedených doporučení byste měli být schopni oslovit, zaujmout a udržet si pozornost vámi vybrané cílové skupiny. Zcela nezbytnými předpoklady pro efektivní využití sociálních sítí v roce 2024 jsou autentičnost sdělení, dále zapojení a aktivizace vybraného publika a neustálé objevování a využívání nových nástrojů i trendů.