Zástupci agentury Visibility Digital provedli v rámci workshopu doprovázejícího pravidelnou NEkonferenci skupinu studentů internetovou kampaní, od zadání po vyhodnocení.
Letní NEkonference nabídla v prostorách Radlické kulturní sportovny dva informačně nabité diskusní panely, několik workshopů a řadu neformálních příležitostí, jak rozšířit své marketingové znalosti i známosti. Hvězdně obsazená první diskuse se věnovala aktuálnímu tématu umělé inteligence v marketingu, o kterém jsme se několikrát psali i na našem blogu. Mezi panelisty proto zasedl i Vojtěch Foukal, zakladatel agentury Visibility Digital. Druhý panel se snažil najít cestu k zástupcům generace Z, tedy spotřebitelům narozeným v druhé polovině devadesátých let. Posluchačům mimo jiné z pozice zástupkyně stále populárnější sítě TikTok radila dcera známého herce Linda Matásková.
Online a univerzity? Začněte radši Kotlerem…
Agentura Visibility se ale rozhodla přispět k obsahu letošní NEkonference i konkrétními příklady, kdy v rámci jednoho z workshopů nabídla zúčastněným studentům své unikátní know how dvojice Klára Černá a David Kotrč. “Studentům jsme chtěli vysvětlit základní zásady jak brandových kampaní, tak reklam zaměřených primárně na výkon, a to přímo v praxi prostřednictvím čtyř úkolů,” popisuje Klára, která v agentuře zastává funkci specialistky na kampaně a account manažerky.
Celkem se workshopu zúčastnilo osmnáct lidí, tři ze zadaných úkolů řešili účastníci ve skupinkách, čtvrtý pak vypracovali samostatně. “I když jsme praktickou část nekoncipovali jako soutěž a nevybírali vítěze, musím říct, že všichni zúčastnění se velice aktivně zapojili,” dodal David, šéf kampaňového a data týmu ve Visibility.
Chuť a nadšení posluchačů z řad studentů může být do jisté míry vysvětleno současným stavem výuky online marketingu na tuzemských vysokých školách. Internetovou reklamu jako samostatný obor většinou nabízejí pouze soukromé školy a osnovy státních univerzit se podle Kláry s praxí “příliš nepotkávají”. Pro případné zájemce doporučuje sledovat spíše online kurzy, které samy bývají vzhledem k překotnému vývoji oboru aktualizovány aspoň dvakrát ročně. “Ptali jsme se studentů a na vysokých školách se v rámci teorie stále řeší základy marketingu podle Philipa Kotlera. Ne, že by jeho poučky neměly svůj význam, ale doba už se přece jenom krapet posunula. K praktickému využití online marketingu se studenti dostanou obvykle pouze díky vlastní aktivitě a zájmu o obor. Ať už absolvují některý ze zmíněných online i offline kurzů, nebo se zapojí prostřednictvím brigády případně stáže do některé ze stávajících agentur, které se internetové reklamě věnují,” shrnuje situaci Klára.
Metriky jako neměnný základ
Všichni zúčastnění studovali marketing na pražské Fakultě sociálních věd, i když pocházeli z různých ročníků. Proto také disponovali odlišnou mírou zkušeností, někteří z účastníků už se dokonce stihli podílet i na přípravě reálných kampaní. Díky různorodosti publika ale žádný ze zadaných úkolů nedopadl špatně a oba přednášející se shodují, že studenti se s každým zadaním velice dobře vypořádali. “Buď velmi rychle pochopili, co po nich chceme, nebo už se v předchozí praxi s podobným případem setkali. Každopádně bylo evidentní, že jsou v ustavičném kontaktu s oborem”, uznale konstatoval David.
Přednášející také vycítili jistý rozdíl mezi úvodní přednáškou, kdy aktivita a ani odpovědi studentů ještě nebyly pokaždé stoprocentní. Během praktické části se ale nálada prudce změnila, debata nabrala obrátek, a když některý z posluchačů něčemu nerozumněl, nebyl žádný problém se zeptat. Všechny zadané úkoly proto byly vypracovány rychle a dobře.
Poslední z úkolů vysvětloval metriky a postupy nutné pro vyhodnocení reklam a soustředil se na odlišnosti brandových a výkonnostních kampaní. “Metriky jsou naštěstí poměrně trvanlivá věc a nedochází u nich k tam častým změnám, jako potkávají zbytek oboru. Plno metrik se už používá celá desetiletí,” vyzdvihla hlavní sdelění Klára.
Konferenci navštívilo zhruba dvě stě zájemců, a protože byla placená, bylo jasné, že se každý z návštěvníků chce ve svém oboru posunout a má o upřímný zájem o aktuální novinky. Workshopy dokonce musely být kapacitně omezeny a účastníci si svoje místa rezervovali předem. Proto bylo jasné, že se zúčastnili pouze skuteční zájemci o obor.
Co umí a neumí umělá inteligence a jak se jí zeptat
Druhý workshop, který probíhal souběžně s workshopem Visibility, se zaměřil na využití umělé inteligence v kreativě. Podobné zadání měl i jeden z úkolů, který svým posluchačům naservirovala Klára s Davidem. “Původně jsme chtěli, aby studenti pomocí AI nástrojů připravili grafický návrh online banneru,” popisuje Klára. Ale poté, co lektoři v rámci rešerší otestovali volně dostupné nástroje využívající umělou inteligenci, zjistili, že v případě grafické tvorby není jejich nabídka ještě úplně ideální. “Proto jsme dali účastníkům na výběr, jakých nástrojů při tvorbě grafického a textového návrhu využijí, zda se spokojí se standardními editory nebo zapojí umělou inteligenci, která už je konec konců do řady dnešních grafických programů přímo implementována,” popsal David šalamounské řešení.
Při využití nástrojů umělé inteligence kladli přednášející hlavní důraz na formulaci dotazu, která je pro efektivní využití AI nástrojů naprosto klíčová. “U grafiky navrhovaného inzerátu jsme připomínali základní zásady komunikace – přehlednost, čitelnost, umístění loga, nezbytnost CTA prvků u výkonnostních reklam a naopak nutnost identifikace se značkou pomocí vybraných symbolů, jako je třeba název firmy, její logo nebo korporátní barvy. Bohužel se ještě stále setkáváme dokonce i s klientskými návrhy, u nichž je na první pohled jasné, že na menších displejích budou inzeráty nečitelné,” zdůraznila Klára nutnost vzdělávání i na straně klientů.