Vítězství v Cannes, kariéra v reklamním průmyslu a několik rad pro zájemce o soutěž Young Lions. Takové je shrnutí prvního podcastu z řady Shine Bright Like a Star, natočeného ve studiu agentury Visibility.
Novou sérii exkluzivních podcastů s vítězi lokálního kola mezinárodní soutěže Young Lions, kterou z pozice hlavního partnera podporuje i agentura Visibility, zahájila Kateřina Huňová, výkonná kreativní ředitelka pražské pobočky původně slovenské agentury Zaraguza. Tu mimochodem založil další z vítězných mladých lvů Michal Pastier. Jako spousta jiných kreativců, zažila i Kateřina na začátku neúspěch – nedostala se na studia žurnalistiky a začala studovat marketing na zlínské univerzitě Tomáše Bati.
Díky své spolužačce a parťačce Hance Kundrátové se Katka v roce 2010 přihlásila do národního kola celosvětové kreativní soutěže Young Lions a při svém prvním vystoupení dosáhla dvojice na stejný počet bodů jako tehdy vítězný tým. “Proto jsme následující druhý rok vyrazily hodně motivované a ze zpětného hlediska bylo asi dobře, že jsme prohráli. Na druhý rok jsme se opravdu poctivě připravovali, protože i reklamní soutěže mají svoje pravidla, a kdo je zná, má pochopitelně jistou výhodu. Třeba jsme věděli, že si k prezentacím můžeme donést rekvizity. Bylo nám jasné, že porotu musíme zaujmout a odlišit se tak od ostatních soutěžících,” popisovala Kateřina při rozhovoru s René Ježem, organizátorem regionálního kola soutěže a oficiálním reprezentantem festivalu Cannes Lions pro Českou republiku. Pro odlišení zvolila Kateřina během svého druhého vystoupení fosforově zelenou háčkovanou vestu a podholenou půlku hlavy, která “v roce 2011 možná ještě mohla někoho zaujmout”.
A zbytek už je historie…
René na úvod podcastu zdůraznil, že Hance a Kateřině se v roce 2011 podařilo dosáhnout asi největšího dosavadního úspěchu české reklamy na “reklamních Oscarech”, mezinárodním festivalu Cannes Lions. “Provozovali jsme s Hankou reklamní studio ve Zlíně a plánovali jsme vlastní projekty, ale týden po Cannes se nám začaly ozývat agentury, až jsme si sbalily baťůžek a jely se rozhlédnout po Praze. Nejvíc nás zaujal Eda Kauba a nastoupily jsme na Letnou do Havasu, tehdy tedy ještě Euro/RSCG. Dodnes toho nelituji a Edu považuji za takového mého reklamního tátu,” vzpomíná Katka.
Po roce práce v pražské pobočce agentury Havas odjely obě soutěžící zpátky do Cannes, kde si užili International Festival of Creativity jako hosté díky předchozí výhře a na pobyt u moře plynule navázaly dvouměsíční stáží v pařížské centrále Havasu. Hlavním překvapením bylo pro dvě reklamní nadšenkyně za Zlína specifické pracovní tempo zdaleka nejen francouzských kreativců. “Hanka se po dvou letech vrátila do Zlína a já zůstala v Praze. Po třech letech jsem odešla do Made by Vaculik a pak do Zaraguzy, kde dělal ředitele můj zlínský spolužák Marian Fury,” popisuje Katka svůj další kariérní postup.
Jak se liší české, slovenské a francouzské agentury?
Co se jí vlastně líbí na slovenských agenturách? “Možná mě k nim přitahuje můj moravský původ. Ale obecně se český a slovenský reklamní trh vyvíjely odlišně a osobně mi ten slovenský styl asi lépe sedí,” přiznává Katka. Velmi dobře se jí daří skloubit manažerské a kreativní úlohy, vždyť se sama označuje za “velmi organizovaného kreativce. “Musím přiznat, že na mě v tomto ohledu měl velký vliv právě Eda Kauba. Kreativní podle mě znamená podívat se na věc z různých úhlů, přinést něco nového a nalézt nějaký nový přístup k zadání,” shrnuje Katka svůj pohled na reklamní průmysl.
Za nutnou podmínku kreativního myšlení považuje vlastní zvídavost. “Teď se třeba učím španělsky. Nejlepší způsob pro získání inspirace je cestování, dále samozřejmě hudba, literatura, film nebo pokec s kámoškou,” shrnuje své inspirační zdroje. Své další ambice v oboru reklamy Katka drží v rámci své aktuální pozice. “Netoužím být CEO, chci se i nadále věnovat kreativitě. Ale ambice mám třeba v literatuře,” směje se autorka jedné vydané a jedné rozepsané sci-fi knihy. Jak sama vzpomíná, psát chtěla od doby, kdy se naučila číst, a už tehdy věděla, že vlastní knihu jednou napíšu, ať se děje, co se děje. “Protože psaní není moje primární práce, dostala jsem s k němu až nedávno. Vydání knihy pro mě ale překvapivě znamenalo kvalitativně stejný pocit jako vyhraný lev. Navíc miluji, že mi postavy v knize neodmlouvají,” směje se Kateřina.
V posledním ročníku si také vyzkoušela práci v porotě Young Lions, která ji moc bavila. “Soutěže jsme se zúčastnili třikrát, z toho dvakrát jsme se dokázali umístit. Potřetí už to ale nedopadlo, a ještě před vyhlášením výsledků nám oběma bylo jasné, že soutěžíme naposledy. Prostě jsme ztratili potřebný drive. Ovšem v roli porotkyně jsem ho překvapivě opět našla!” těší se Hanka na další ročníky.
Závěr podcastu byl věnován konkrétním radám, které se Katka jako zkušená soutěžící a náročná porotkyně rozhodla předat nejen letošním účastníkům.
Co by Katka poradila soutěžícím?
- Vyberte si oblečení, v němž si vás porota zapamatuje
- Sledujte aktuální trendy v oboru a snažte se je využít i bez znalosti soutěžního briefu, ať porotcům vidí, že se v oboru vyznáte
- Soutěžní zadání se týká pro bono kampaní, proto je dobré projít si aktuální reklamní práce pro neziskový prostor u nás i v zahraničí
- Samozřejmostí je prohlídka vítězných prací z minulých ročníků
- Hned po zadání soutěžních témat by měl proběhnout research onoho konkrétního klienta a zadané oblasti na základě aktuálního briefu
- Rozhodně bych nepodcenila dobu potřebnou na klidné a pečlivé nastudování soutěžního briefu, protože jeho nepochopení je poměrně často zásadní příčinou pozdějšího neúspěchu
- Doporučuji zahodit první sady nápadů, protože podobné evidentní až triviální věci nejspíš napadly i ostatní týmy
- Na základě vlastní zkušenosti bych nezačínala s tvorbou finální presentace zbytečně brzo
- Sestavila bych si jasný harmonogram, a i když by soutěžící mohli získat dojem, že už mají vše potřebné vymyšlené, stejně bych se jím v maximální míře řídila a snažila se je dodržet
- Důležité je také neuspěchat začátek a nechat si dost času na vymýšlení a ladění nosné ideje, protože porota spíše přijme super nápad s horší prezentací než naopak, protože prezentace chybějící kreativu v žádném případě nenahradí
- Soutěžní prezentace se standardně skládá z deseti slajdů a při jejich prezentaci je opět důležité odlišit se, aby si vás porotci všimli
- Často jsem byla svědkem zcela zbytečně chyby, kdy se poměrně dost týmů během závěrečné prezentace utopilo ve vysvětlování skvělého nápadu
- Porotě je potřeba vše vysvětlovat co nejjednodušším způsobem, primárně se soustředit na základní myšlenku a vyhnout se popisování nepodstatných a nesouvisejících zbytečností
- Vypozorovala jsem také, že než porotce zahltit řadou vhodných formátů, mnohem lépe funguje představit třeba jen jeden, ale zato důkladně
- Vzpomínám si, jak se nám usilovným tréninkem a pomocí nacvičování přednesu soutěžní prezentace ještě pár hodin před koncem soutěže, povedlo srazit výslednou stopáž ze čtvrt hodiny na konečných pět minut, protože každá vteřina se počítá a nic porotce tak neotráví jak roztahané, nudné a nekonkrétní vystoupení soutěžících
- Asi nejdůležitější pro účast v Young Lions je najít si dobrého parťáka, já měla ohromné štěstí, protože moje nejlepší kamarádka už od základní školy je nejen perfektním člověkem, ale i výbornou kreativkyní – proto Hanko ještě jednou díky, bez Tebe bych to nedokázala?
Kateřina nasbírala zkušenosti i z druhé strany stolu, ale coby porotkyně byla o poznání méně sdílná, než jako soutěžící. Evidentně nechce svým následovníků a následovnicím případný úspěch zbytečně usnadňovat…
- Reklama musí být hlavně funkční, protože kreativita sama o sobě zadavatele vlastně vůbec nezajímá
- Při rozhodování vnímám váhu kreativity někde kolem šedesáti procent, zatímco proveditelnost kampaně hodnotím nějakými čtyřiceti procenty