V podcastové sérii soutěže Young Lions, nazvané Shine Bright Like a Star, vysvětlil Vojtěch Foukal jako zakladatel Visibility, proč se mediální agentuře vyplatí partnerství s kreativní soutěží.
Agentura Visibility dnes spravuje kolem půl miliardy korun v digitálních médiích, přičemž v oblasti nákupu online médií a inovací se stala jednou z nejvýznamnějších nezávislých agentur v České republice. “Ale kreativa je z mého pohledu pořád trochu upozaděna, což mě upřímně trápí. Jakmile jsme dostali nabídku zapojit se do soutěže Young Lions, došlo mi, že i když se primárně nejedná o hřiště pro náš typ agentury, jde o ideální příležitost, jak se stát součástí kreativní komunity,” vysvětlil během podcastu Vojtěch Foukal z pozice majitele svoji motivaci stát se hlavním partnerem soutěže.
Přítomnost různých komunit zajímavých lidí ve svém okolí považuje Vojta za jednoznačný přínos. Proto také podpořil vznik eventového prostoru a podcastového studia Vedle.space, které dalo za první rok existence příležitost mnoha různým, i neziskovým iniciativám. Dostalo se do povědomí množství kolegů nejen z komunikačního byznysu. Už osm let pořádá agentura každý měsíc poVINNý VISIčtvrtek, na němž přednášejí jak zaměstnanci agentury, tak externí hosté, a zdaleka ne jen o marketingových tématech.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: #VISITÝM SOUTĚŽIL NA ČESKÝCH YOUNG LIONS 2024
Nové vedení slibuje více kreativity
Podcastové studio sehrálo svou úlohu i při spolupráci s organizátory soutěže Young Lions. “Došlo mi, že spolupráce s Young Lions je ideální příležitostí, jak předvést naši značku mladým a kreativním zájemcům o reklamní obor, kteří by o nás jinak třeba ani neslyšeli. Synergie s Young Lions nebyla prvoplánová, šlo o souběh více úvah. Souvisí s nástupem nového ředitele Robina Stržínka, který do kreativy hodně investuje, mnohem více, než za mě,” shrnuje Vojta důvody ke spolupráci.
Z průběhu soutěže Young Lions je nadšen. “Jsem rád, že jsme se mohli zúčastnit nejen jako soutěžící, ale také jako hlavní partneři. Rozhodně se chceme zapojit i příští rok, dokonce jsme si zpracovali analýzu a chceme naši účast pojmout ještě důrazněji,” těší se Vojta na další zviditelnění značky Visibility v rámci kreativní bubliny. “Podporujeme zodpovědné mladé lidi, nejen kreativce a jiné umělce, ale třeba i lokální zemědělce nebo biovinaře. Takové aktivní mládí znamená budoucnost naší země,” nezapře svůj moravský patriotismus Vojta.
Vojtu překvapilo, kolik synergických efektů soutěž vygenerovala. “Možná jsem utopen ve světě čísel a potřebuji získat kontakt s kreativním světem. Jen příběhy lidí, navštěvujících Young Lions podcast Shine Bright Like a Star, si zaslouží vydání ve formě knížky,” neskrblí chválou Vojta. Peripetie úspěšných lvů a lvic mohou přesvědčit řadu mladých zájemců, že má smysl vzít život do vlastních rukou a jít za svým snem.
Jak prosadit českou kreativitu ve světě?
Kreativita má podle Vojty výhodu, že malá skupina lidí dokáže v krátké době vytvořit materiál s potenciálem ovlivnit celý svět. Globálně naškálovat technologii je v tomto ohledu mnohem obtížnější. “Česká republika je ve světě vnímána hlavně skrze IT specialisty a technické inženýry, ale ne svými kreativními tvůrci nebo schopnými obchodníky. Proto musíme tyto tendence podporovat, vždyť v nich spočívá naše budoucnost. Přece si tu nebudeme do nekonečna jen navzájem přeprodávat dovezené zboží a ukradené nápady,” zlobí se Vojta.
Podnikatelé by podle něj měli investovat maximum energie do podpory a budování tuzemských talentů, schopných prodat svoje know how do zahraničí. “Potřebujeme, aby cizí peníze směřovaly do České republiky, ovšem primárně z oborů s vysokou přidanou hodnotou. Což kreativní byznys bezesporu je. Ve všem co dělám, se snažím pomáhat českým firmám k vyšší konkurenceschopnosti,” připomíná Vojta svoji investorskou a konzultantskou činnost.
Prostřednictvím podpory projektů jako Vedle.space nebo Young Lions se Visibility snaží podpořit generaci od 25 do 30 let. “Rozhodně se nejedná o odepsatelné položky, ani o investici, která se časem do firmy vrátí. Přesto s podporou podobných projektů nemíním přestat!” vyhlašuje slavnostně Vojta.
Ambasador kultury zdravé sebereflexe
Vzhledem k výše zmíněné změně ve vedení české Visibility, kdy po Vojtovi převzal pozici výkonného ředitele dosavadní obchodní ředitel Robin Stržínek, nemusí se už Vojta zaobírat provozními záležitostmi ani u jedné své firmy. Z reklamního oboru můžeme zmínit třeba marketingovou agenturu Adstart nebo technologické nadšence z Autoarti, zastupující mimo jiné dynamicky se rozvíjející platformu Hubspot.
Svoji roli vidí v udržování firemní kultury. “Když se do něčeho pustíme, potřebujeme dané problematice perfektně porozumět a nepapouškovat jen fráze z konferencí. Musíme vědět, kdo, proč a co říká, co se skrývá pod povrchem a vysledovat, jak daná věc funguje. Pak si sami vyzkoušíme, zda a jak můžeme danou novinku využít a začneme vymýšlet koncepce, s nimiž se na český trh ještě nikdo neodvážil,” nezapře Vojta svou úlohu firemního mentora.
V současné době zaměstnává česká Visibility kolem šesti desítek pracovníků, ve slovenské Visibility jich je dalších padesát. Do skupiny firem kolem obou agentur se postupně zapojují další společnosti a zdaleka ne jen z oboru marketingové komunikace. “Mým úkolem je udržet v takto velkém prostředí co nejvyšší stupeň vzájemné otevřenosti a lidské důvěry jak mezi zaměstnanci navzájem, tak vůči vedení,” klade si nelehký, i když vágně specifikovaný úkol.
Co přesně hodlá jako ambasador firemní kultury dělat? “Pokud dřív někoho něco štvalo, nebyl problém nejen se nahlas ozvat, ale zároveň navrhnout i řešení. Mám pocit, že s postupným zvětšováním organizace přicházejí lidé, kteří se bojí vyslovit kritický názor. Udržet v chodu tuto kulturu zdravé sebereflexe mi přijde čím dál těžší,” myslí si Vojta.
Proto se všichni zaměstnanci Visibility pravidelně jednou měsíčně setkávají a slovo dostane každý, kdo se přihlásí. Zaměstnanecké požadavky nebo podněty pak rozhodně nezmizí v korporátním propadlišti dějin a změny, kterými Visibility neustále prochází, jasně dokazují, že hlas pracujícího lidu bývá vyslyšen!