Také jste si všimli, že je stále obtížnější dostat se ke starým dobrým organickým výsledkům ve vyhledávání na Google?
My podobně “postižení”, kteří se nedíváme ani na reklamy, ani do map, hledáme “normální”, přirozené výsledky. Řekněme, že chci najít např. “Kadeřnictví Praha”. Kam zmizelo?
Nezmizelo, ale je vytlačeno níže. Pod reklamy a mapu s tzv. lokálními výsledky, zcela mimo viditelné výsledky bez scrollování. Často to zabere jeden a půl stránky scrollování, dokud se nedostaneme k prvním, opravdu organickým výsledkům.
Když už ani první místo v Googlu nestačí …
Odkdy a proč se toto děje? Změna se udála v únoru tohoto roku, kdy Google zrušil pravý sloupec s reklamami ve výsledcích vyhledávání a změnil celkový vzhled reklam. Nad organickými výsledky povolil zobrazování až čtyř reklam – a ty spolu s různými rozšířeními těchto reklam ukrajují podstatnou část pozornosti hledajícího uživatele. Tento krok nebyl samoúčelný; Google takto sjednotil desktopové vyhledávání s mobilním, u kterého byl pravý sloupec samozřejmě zbytečný.
Pokud k těmto změnám v reklamách přidáme fakt, že Google stále více zobrazuje mapu spolu s lokálními výsledky pro klíčová slova, která mají lokální charakter, dostaneme se do situace, že i když se váš web umísťuje na prvních příčkách v organických výsledcích v “Gúglu”, běžný uživatel ho prostě nenajde. Prohlédne a klikne na reklamu nebo lokální výsledek. Jedna studie dokonce uvádí, že ve výsledcích, kde se zobrazují reklamy, může být míra prokliku na první organický výsledek až o 15% menší než ve výsledcích bez reklam.
Řešením je lokální SEO
Vlastníky většiny webů, které mají lokální charakter, tyto změny nepotěšily. Protože znamenají, že musí investovat do PPC reklamy. Nebo přijít na to, jak se dostat do lokálních výsledků. Podívejme se ve zkratce, jak na to.
Lokální SEO pomáhá webu dostat se do lokálních výsledků vyhledávání Google (výsledky s mapou), které se zobrazují ve výsledcích hlavně na lokální, ale i obecné fráze (pokud mají silný lokální kontext). Jde zejména o různé služby lokálního charakteru, např.:
- autoservis,
- kadeřnictví,
- kavárna,
- pekárna,
- realitní makléř,
- ale může jít i o pobočky bank, pojišťoven nebo provozu obchodních sítí.
Jak zajistit přítomnost a dosáhnout lepších lokálních výsledků?
1. Vytvořením stránky Google moje firma, která je spojena s Google+
Toto je úplný základ, bez kterého je malá šance, že se budete zobrazovat v lokálních výsledcích a na mapě. Ať už na klíčová slova, která jsou pro vás zajímavá, nebo na název vaší firmy. Podrobný postup i s důvody, proč být na Google+, najdete v jiném článku.
2. Optimalizací textu použitého na stránce Google moje firma
Při vytváření profilu Google moje firma si budete moci zvolit, jaký typ firmy jste. Což dá Googlu dost indicií, aby vaši firmu zobrazoval na klíčová slova spojující se s vaším odvětvím. Přesto mu je třeba často pomoci a přidat k vašemu názvu právě ta klíčová slova, která jsou pro vás nejpodstatnější a nejvíce se vyhledávají.
Na co cílit zjistíte pomocí analýzy klíčových slov. Zjednodušenou analýzu si můžete udělat i sami pomocí pomocí Google Adwords Keyword Planneru.
Pak už jen stačí vybrat zajímavou frázi, použít ji spolu s názvem firmy a několikrát ji zopakovat i v popisu firmy a na vašem webu. Např. pražské kadeřnictví “Lenka” je pro tento účel vhodné nazvat nejen”Lenka”, ale “Prodlužování vlasů – kadeřnictví Lenka Praha”. Nepřežeňte to však s množstvím klíčových frází – nejdůležitější je, aby vše vypadalo co nejpřirozeněji.
3. Zajištěním recenzí na stránce Google moje firma
Zjednodušeně řečeno: čím více pozitivních recenzí máte, tím lépe se bude vaše firma zobrazovat v lokálních výsledcích. Zajistěte si je oslovením vašich známých, minulých nebo současných klientů – ale dělejte to postupně. Mnoho recenzí najednou působí manipulativně a Google takové recenze nebude brát v úvahu nebo je vůbec nezveřejní.
4. On-page optimalizací webu (landing page) pro jednotlivé lokality
Pokud máte na webu stránku, která je dobře zacílena na klíčové fráze obsahující váš brand, produkt, službu a zároveň lokalitu, budete v očích Googlu pro tato spojení relevantní. Tím se zvýší i vaše šance, že se umístíte jak v lokálních výsledcích, tak i v klasických organických výsledcích pro tyto fráze.
5. Off-page optimalizací webu (landing page) pro jednotlivé lokality
Když na vás budou odkazovat místní autority (a tím nemyslím jen stránky města či obce, ale např. i místní myslivecký svaz či stránky sousedovy firmy), zvyšujete tím svou místní autoritu a také šanci, že budete figurovat v lokálních výsledcích na předních místech. V tomto vám nejlépe poslouží kontakty v místech, kde podnikáte. Někdy se stačí osobně zeptat (např. u starosty) a odkaz máte zaručen.
Věřím, že vám tyto tipy pomohou zviditelnit vaši firmu a vaši potenciální zákazníci vás najdou tehdy, když to budou nejvíce potřebovat.
Jaké máte zkušenosti s lokálními výsledky vy?
Měly poslední změny v reklamách nějaký efekt na vaši organickou návštěvnost?