Co je vlastně potřeba k dobrému copywritingu? Pochopit nejen potřeby zákazníka, ale také jeho myšlení a pocity. Znamená to doslova obout se do jeho bot tak, že pocítíte, kde má vyšlapaný palec. A pak mu na základě toho ušít nový pár.
Psaní jako umění
Aneb jak psát, aby to zákazník chtěl číst.
Piště čistě
To je alfa omega celého procesu. Pokud si vezmete k srdci tohle, pak jste skoro u cílové rovinky. Na čistém projevu totiž stojí dobré copy od začátku do konce.
Čistý projev není jen gramaticky správný projev – s tím se samozřejmě počítá.
- Pište k věci, bez zbytečných kudrlinek a přikreslování – nepíšete beletrii a už vůbec ne poezii. Musíte mít stále na paměti, že čtenář online textů
není ze své podstaty čtenář. Nelibuje si ve čtení. Nelibuje si v (H)ledání ztraceného času. Chce získat potřebné informace rychle a v přehledné formě. - Vyvarujte se nevhodného žargonu a nepoužívejte klišé!
- Neopakujte několikrát po sobě stejná slova a myšlenky (a to ani v případě, že se fakt snažíte vyzdvihnout jedinečné vlastnosti svého produktu).
Piště jednoduše
A jednoduše nemyslím jenom srozumitelně. I srozumitelný text se totiž dá pekelně natáhnout. A to rozhodně není vaším cílem. Tím jsou krátké, úderné –
jednoduché texty.
Myslete na to, že váš zákazník může být vaše babička i váš pubertální synovec – synovec si na e-shopu vyhlídne novou super výbavu ke svému X-boxu, ale
kupovat mu ji bude babička k narozeninám. Kluka chcete rychle zaujmout a nadchnout. Babička musí rozumět tomu, co kupuje.
Piště sexy
Osvojte si jazyk svého zákazníka. Používejte ve svém textu silná a často vyhledávatelná slova týkající se kvality produktu (exkluzivní, nejlepší, prověřený, TOP, jedinečný, profesionální), jeho prověřenosti (spolehlivě, bezpečně, garance, důvěryhodné) nebo vaší výhody na trhu (ušetřete, peníze, levné, zdarma, sleva, bonus).
A ještě jednou.
Pište čistě.
Psaní jako strategie
Aneb jak psát, aby se čtenář proměnil v zákazníka.
Buďte užiteční.
Řeší váš produkt nějaký konkrétní zákazníkův problém? Upozorněte na to – a buďte nápomocní. Vytvářejte obsah, který nabízí nové tipy a nápady související se zákazníkovou potřebou – ukažte, že jste profík, ale i kámoš. A na závěr upozorněte, že řešením je váš produkt. Nabídněte zkrátka něco neodolatelného – a přidejte k tomu nejlépe i něco zadarmo.
Buďte osobní
Mluvte přímo ke čtenáři jeho jazykem – ať už vaše firemní kultura velí vykání nebo tykání – nebojte se ho oslovovat na přímo. Navažte třeba dialog. Piště tak, jako kdyby mezi vámi a potenciálním zákazníkem probíhal rozhovor. Dejte mu pocit, že na druhé straně monitoru je reálná osoba.
Vyprávějte příběh
Storytelling je jedním z hlavních buzzwordů ve strategiích utváření brandové identity. A ne nadarmo. Každý přece miluje dobré příběhy. Všichni čteme o profesních dráhách inspirativních lidí – zakomponujte storytelling do své about page. Ale neomezte se pouze na to. Vytvořte příběh, jehož hlavními hrdiny je zákazník a váš produkt. Zápletka? Problém, který zákazník řeší (nebo ještě neví, že ho řeší). Vyústění? Happyend, který mu přinese váš produkt. A máte
landing page jako Brno!
Dejte mu pocit, že mu tiká čas
Dojem omezené nabídky se významně podílí na rozhodování, zda potenciální zákazník skutečně nakoupí. Toho docílíte nejlépe pokud do svého copy přirozeně zakomponujete slova jako “rychle”, “okamžitě”, “omezená nabídka”, “výjimečná příležitost”, “teď”, “pouze dnes” a podobně.
Psaní jako proces
Aneb krůček po krůčku k vytyčenému cíli.
Headline
Nadpis odvede 90% práce na tom, zda si návštěvník webu váš text přečte nebo ne. Proto by měl zaujmout hned na první pohled. Zamyslete se nad následujícím:
- Mluví nadpis o něčem, co vašeho typického zákazníka skutečně zajímá?
- Vyjadřuje nějakou emoci (se kterou posléze dále v textu pracujete?)
- Cílí nadpis na žádané publikum?
- Vybízí čtenáře k přečtení dalšího odstavce?
Pokud jste si odpověděli ano, můžete popojít v procesu dále.
Perex
Neboli první odstaveček po nadpisu. Odpovězte si – navazuje perex přirozeně na dojem vyvolaný headlinem? Na prvních větách textu si dejte záležet co nejvíc, přečtěte si je několikrát po sobě a nahlas. Pokud na nich je cokoli, co zkrátka vašemu sluchu nelahodí – přepsat.
Členění
Jsou odstavce těla textu krátké a přehledně strukturované? Máte je oddělené jednoduchými a atraktivními podnadpisy? Důležitá sdělení v textu by měla na návštěvníka webu zapůsobit tak, aby si je přečetl, aniž by se je snažil číst (asi podobně, jako když vidíte tři hrnečky a víte, že jsou tři, aniž byste je museli počítat).
Závěr
Ano, i copy má svůj závěr. A říká se mu CTA – neboli výzva k akci. Pokud chcete návštěvníka webu přesvědčit ke konverzi, neměla by výzva k akci v textu rozhodně chybět. Výzva – nikoli výzvy. Jakmile se budete čtenáře v rámci jednoho textu snažit přesvědčit k více akcím, zpanikaří a odejde. Nezahlcujte ho. Využijte svůj prostor ke svému hlavnímu cíli.
Tak co – máte chuť vrhnout se do psaní? 🙂