Aby Meta vyhověla požadavkům evropské legislativy, spustila na začátku listopadu možnost předplatného pro Facebook a Instagram.
Za měsíční paušál deseti euro pro stolní zařízení nebo třinácti euro pro majitele mobilních telefonů se systémy Android či iOS získají uživatelé feed bez reklam. Představitelům Evropské unie vadila praxe společnosti Meta, provozovatele platforem jako Facebook, Instagram nebo WhatsApp při sběru dat a cílení reklam. Zpoplatněním verze bez reklam dává Meta svým uživatelům na výběr – buď plaťte, nebo se smiřte se stávající podobou sběru dat. Podle Mety toto nastavení odpovídá požadavkům vyplývajícím z evropských předpisů jako je GDPR nebo nově Digital Markets Act, který mimo jiné definitivně uzavřel některá pirátská úložiště.
Pouze pro zletilé Evropany…
Meta chce nadále nabízet free variantu pro všechny uživatele, kteří nebudou chtít platit. Podle vyjádření společnosti se možnosti nastavení a nástroje pro zobrazování preferovaných reklama, které jsou aktuálně dostupné všem uživatelům, nebudou měnit ani ve free verzi. Předplacená varianta bez reklam bude dostupná všem uživatelů starším osmnácti let sídlícím v zemích Evropské unie, dále zemí EEA, tedy zemí EU a Islandu, Lichtenštejnská, Norska, Švýcarska a Turecka.
Pro další profily zanesené v Centru účtů bude předplatné v provozu od března 2024. Půjde o dodatečný poplatek šesti euro za desktop nebo osmi euro za mobilní zařízení u každého zapojeného účtu. Podle vyjádření firmy data každého uživatele, který bude přihlášen u předplaceného účtu, nebudou využívány pro cílení reklamy. Meta si také od začátku listopadu naordinovala pauzu při zobrazování reklam nezletilým uživatelům. Jak dlouho bude tato pauza platit, zatím není jasné. Navíc se týká pouze teenagerů ve výše uvedených regionech.
A vyplatí se nám to?
Zajímavá je i cenová politika Mety. Podle aktuálních údajů generuje společnost průměrně devatenáct dolarů z každého evropského uživatele. Meta by se tedy musela smířit se ztrátou šesti dolarů za každého uživatele, který by přepnul do placené verze. Základní cena deseti dolarů nabízí jistý vyjednávací prostor a bude zajímavé sledovat, jak bude s cenotvorbou Meta dále nakládat.
Podle komentátorů je z vyjádření Mety evidentní, že obchodní model založený na zobrazování reklam je pro ni stále prioritní. Proto také nabídka platí pouze pro oblasti s jasně nastavenou ochranou spotřebitelských údajů, a i tak se jedná pouze o volitelnou možnost.
V blogovém postu společnost deklaruje, že “věří v internet žijící z reklam” a možnost předplatného odůvodňuje požadavky evropských regulátorů. Na druhou stranu po podobné možnosti volali uživatelé již dříve, protože facebookové nástroje sledují uživatele naskrz internetem a na základě jejich chování jim zobrazují reklamy. Kolik uživatelů bude reálně ochotno si připlatit za odstranění sledování a instagramový účet bez bzučících reklam je zatím velkou neznámou.
A bude to fungovat?
Jak upozorňují kampaňoví specialisté z Visibility, spuštění placené varianty se neobešlo bez úvodních technických potíží. Správci reklam se mohli setkat se situací, že pokud v Business Manageru měl aspoň jeden ze správců aktivovaný placený účet, nebylo možné spustit naplánované reklamní kampaně. Stížnosti adminů na nefungující systém plní internetová fóra i měsíc po spuštění novinky.
Stále není jasné, zda nová nabídka uspokojí bruselské byrokraty, kteří mohou firmě nařídit zpřístupnit nabídku bez reklam svým uživatelům i zdarma. Bude pak Meta vracet utržené peníze nebo zvýhodní již zaplacené účty nějakým jiným způsobem? Sama Meta argumentuje příkladem platformy Spotify, která také nabízí verzi zdarma financovanou z odvysílaných reklam.
Co znamená novinka pro zadavatele? Na odpověď je zatím moc brzy, sama Meta zatím nezveřejnila ani odhadované počty předplatitelů. Preference společnosti je ale z kontextu jasná – do personalizace reklam investovala značné prostředky a stále preferuje freemium model. Jedná se tedy pouze o úlitbu bruselským autoritám a reklamní karavana pojede nerušeně dál? Nechme se překvapit.