Letos poprvé mohou čeští zájemci nakoupit dárečky i na tzv. internetových tržištích s lokalizovanou podporou. Vlastní marketplace dostupný i českým zákazníkům už představil třeba Kaufland, polské Allegro nebo americký Amazon.
Marketplace funguje jako otevřené internetové tržiště, tedy místo, kde se shlukují prodejci, kterým dokáže nahradit eshop. V prostoru tržiště se pak potkávají všemožné nabídky a uživatel si může filtrovat produkt, který obvykle vybere podle ceny. Rozdíl oproti klasickým srovnávačům zboží, jako například Heureka, spočívá v tom, že marketplace je schopen zařídit i dopravu nebo skladování, srovnávače pouze poskytují odkaz na vlastní eshop prodejce. Proto marketplace může být ideální variantou i pro prodejce, kteří vlastní eshop nemají. Na jeho straně tak zůstává odpovědnost za veškerou logistiku. Prodejcům jen stačí dodat daný produkt a Kaufland nebo Allegro pak zařídí potřebnou distribuci.
Prodejcům zákazníky, zákazníkům nejvýhodnější nabídky
Co novinka přináší spotřebitelům a co znamená pro obchodníky? „Spotřebitelům primárně usnadní vyhledávání té nejvýhodnější nabídky. A pokud zadavatel nabízí cenově konkurenční produkt, získá na marketplace příležitost oslovit zákazníky v momentě, kdy se rozhodují o nákupu,“ vysvětluje David Kotrč, šéf kampaní v agentuře Visibility. Klíčovým faktorem pro úspěch je podle něj cena, dále dodací lhůta a zákaznický servis.
Pro zadavatele představuje marketplace další výkonnostní nástroj, se kterým by rozhodně měli pracovat. „Podle mě může dojít i k tomu, že se vyhledávání vhodných porduktů přesune z Googlu právě na jednotlivé marketplace,“ myslí si David. Výhodou pro nakupující je, že inzerenti mohou přenést odpovědnost za dopravu na marketplace, nebo, i když si ji budou zajišťovat sami, je vždy součástí nabídky doprava až do domu. Prodávající zase mohou získat přístup na nové trhy, protože většina tržišť je aktivní ve více evropských zemích.
S čím dokáže pomoci agentura
Firmám zatím dokáže zajistit vstup na jednotlivá tržiště jen relativně malé množství agentur, jelikož je potřeba splnit poměrně hodně oficialit a dodat spoustu dokumentů. Pro začínajícího obchodníka nemusí být všechny požadavky srozumitelné, zatímco agentury se v požadovaném prostředí pohybují denně. Na základě podrobných statistik se může klient fundovaně rozhodnout, zda na trh vstoupit či nevstoupit. Rozhodujícím faktorem však podle Davida zůstává cena a možná i rychlost dodání, ta ale bude reálnou roli hrát až těsně před vánočními svátky. „Přesně v ten moment se mohou tržiště uplatnit, protože dokáží dodat zboží i na poslední chvíli. Kvůli prodloužení delivery před vánoci vstoupil na marketplace i jeden z našich klientů, výrobce kosmetiky Avon, který je na svém vlastním vlastním eshopu schopen odbavit poslední objednávky kolem 18. prosince,“ uznává schopnosti marketplace David.
Jde o jednu z výhod internetového tržiště oproti klasické firmě obvykle nedisponující samostatnými sklady nebo vlastní logistikou, případně jim ji zajišťuje třetí strana. Marketplace má celý arzenál lidí a strojů, výhodné smlouvy s dodavatelskými firmami a armádu lidí ve skladech, kteří dokáží poptávané zboží extrémně rychle zabalit a vyexpedovat.
Marketplace nabízí více možností pro zobrazení zboží a může se stát, že vedle vaší nabídky bude to samé zboží nabízet levněji i samotný marketplace. „Podobné kolize dokážeme vypnout, stejně jako možnost vzájemné kanibalizace vašich kampaní, kdy uřídíme návaznost na existující kampaně a zajistíme, aby si navzájem nekonkurovaly,“ slibuje David. Stejně tak má agentura přehled o akcích typu Black Friday a doplňkových nabídkách, které majitelé eshopů nemají šanci sledovat.
Unikátní české nástroje přímo pro marketplace
Jedním z vhodných nástrojů je i česká aplikace Merchantee, jejímž prostřednictvím je možné sledovat, jaké zboží a kde prodává naše konkurence a za jakou cenu, tedy zjistit, jestli má vůbec cenu na marketplace vstupovat a zda je vaše nabídka cenově konkurenční. „Velmi dobře se orientujeme v prostředí a sledujeme aktuální trendy, proto také dokážeme velice přesně určit, zda a s jakým produktem má smysl o vstupu na marketplace uvažovat. Asi nemá cenu na něj vstupovat s celým portfoliem, vhodnější je vybírat produkty s největší marží,“ shrnuje David.
Další pomůckou pro firmy uvažující o vstupu na marketplace je další český produkt Mergado, samostatný český nástroj na správu produktového feedu, který David popisuje jako „velmi praktický“. Řeší XML feed s nahraným rozhraním produktů a jejich popisky, které Mergado dokáže zpracovat a poslat nabízené produkty na Heureku nebo Allegro, zkrátka všude kde fungují podobné systémy. Kromě českého trhu už Mergado funguje i na Slovensku, v Polsku a Maďarsku. Navíc nabízí i různé doplňkové aplikace a rozšíření právě na sledování cen u konkurence nebo přeceňování v reálném čase.
Marketplace může pro firmy znamenat nový způsob, jak své zboží dostat k většímu množství koncových zákazníků. Ideální je pro rychloobrátkové zboží, pokud dokáže konkurovat cenou. Unikátní zboží, které nabízíte pouze vy, budou zákazníci na marketplace asi jen těžko vyhledávat.
Jak může agentura usnadnit vstup na marketplace:
- pomůže vybrat vhodnou platformu a strategii, poradí jaké zboží prodávat a kdy
- obstará všechny technické záležitosti jako je založení účtu, základní nastavení kampaní a všech nástrojů potřebných pro provoz,
- obstará kontakt s accounty
- vyřeší za vás přeceňování v reálném čase a vhodnou obměnu produktů
- umožní přístup k nástrojům monitorujícím konkurenci a zajistí tak nejnižší cenu na trhu
Zaujala vás možnost prodeje na některém online tržišti? Ozvěte se nám.