14. června 2018 jsem se byla podívat na konferenci SEO restart, což byla moje první akce tohoto typu, a tak jsem přesně nevěděla, co čekat. Bude to přehypovaná nuda, nebo přátelský sraz odborníků?
Po celém dni dělání si poznámek a ukládání bookmarků z prezentací jsem byla nadšená. Přednášky byly nabité informacemi a šly v rychlém sledu. Akci moderoval člověk, který prodával obsah, a ne sám sebe. Celkově nebyl čas, ztrácet čas.
SEO je široké téma – a při dnešním počtu různých signálů, které na něj mají vliv, není těžké, vybrat si jednu odnož a zkoumat jí do hloubky. Co na konferenci možná chybělo, bylo víc neotřelých postupů a případových studií, jak kreativně řešit obvyklé či neobvyklé problémy. V tomto ohledu by mohla být SEO konference v budoucnu méně konzervativní.
Seznam všech prezentací je k dispozici zde:
https://www.seorestart.cz/#prezentace
a já se určitě ještě sama vrátím k těmto:
SEO, kvalita obsahu a sdílení – linkbuilding
Jakou formu má kvalitní sdílený obsah a jak na něj upozornit?
Pokud vás zajímá linkbuilding, váš web staví na obsahu, nebo pokud zvažujete obsahový marketing, budete se pravděpodobně zabývat otázkami, jaké jsou vlastnosti obsahu, který si umí získat publikum. Jakmile takový obsah máte, mělo by vás zajímat, jak oslovit co nejvíce tvůrců webů, kteří by jej mohli chtít sdílet, a jak si tento proces automatizovat.
Součástí přednášky od Jána Janušky bylo mnoho odkazů na zdrojové studie a články, ve kterých lze najít nejen odpovědi vyplývající ze statistického zkoumání obsahu, ale i to, jak je linkovaný.
Linkbuildingu v roce 2018 se věnoval i Adam Ježek z Getfound, který představil online i offline strategie, jak získat zájem vybraných tvůrců obsahu o náš produkt. Vybrali si cestu personalizace a PR – budování vztahů a databáze kontaktů, práci s menšími informačními weby a práci s ochotou šířit cizí obsah – ve zkratce převážně formou „zájem za zájem“.
SEO Analýza konkurence
Začátek všech SEO aktivit a nejdůležitější benchmark při přebírání nového klienta je analýza konkurence. Chceme totiž vědět, kdo je náš klient v porovnání s ostatními ve svém oboru a znát všechny jeho silné a slabé stránky. Taktéž si potřebujeme udělat jak technickou analýzu, tak i analýzu klíčových slov.
Své široké poznatky shrnul Milan Fiala z agentury eVisions do checklistu zhruba o třiceti bodech, doporučujeme k přečtení zde.
SEO a data
Po zhodnocení obsahu a konkurence nutně následuje práce s technickým daty:
Řešení příčin pomalého webu
Jak ovlivňuje rychlost načítání stránky chování uživatelů na webu a po kolika sekundách z webu masivně odcházejí? Které nástroje jsou k měření rychlosti nejlepší? Jak navrhnout infrastrukturu při stavbě nového webu, nebo jak najít úzká hrdla u běžících projektů tak, aby rychlost webu nebyla omezujícím faktorem? O měření rychlosti, serverové infrastruktuře, asynchronním načítání a kritickém css mluvil Michal Voják.
SEO a serverové logy
Jak pracovat se serverovými logy při zjišťování toho, jestli je váš web správně indexovaný vyhledávači, mluvil Pavel Ungr.
Reporting a pohledy na dostupná data
Jak vytáhnout složitější pohledy na data z Google Search Console? Připojením se na jejich API pomocí R scriptu. Radil Marek Prokop svým řešením, jak zobrazit víc než jednu dimenzi dat v GSC (k dispozici je jich 6: date, country, device, page, query, searchAppearance). Script nabízí volně k použití.
SEO a Seznam.cz
Nakonec přinášíme seznam novinek ve vyhledávání v Seznam.cz, jak ho přišli prezentovat Martin Kirschner a Petr Vondrášek.
Vyhledávání a indexace stránek do Seznam.cz:
- Predikce kvality stránky podle URL – nekanonické a příliš dlouhé URL můžou mít problém.
- Vyšší váha na existenci URL v sitemapě webu – pokud URL není v sitemapě, nemusí se dostat do indexu.
- Lepší pokrytí sezónních témat a stránek – bez vysvětlení, zřejmě se zatím bude týkat hlavně větších zpravodajských webů.
Relevance a pořadí výsledků v Seznam.cz:
- Díky zmenšení vzorku učících dat byl v březnu 2018 schopen Seznam nasadit vylepšení parametrů přesnosti a užitečnosti:
- Přesnost – souvislost vyhledávacího dotazu s obsahem na stránce.
- Užitečnost – zahrnuje uživatelskou spokojenost a to, jak dokument odpovídá na uživatelský záměr.
- Následovat bude třetí hlavní parametr, kvalita, předpokládá se v červnu 2018. Má jít o úpravy v penalizaci předpokládaného spamu.
- Dále pracují na nových snippetech, díky kterým se už nebude muset otrocky hledat přesná shoda klíčového slova na stránce.
Shrnutí
Z mého pohledu byl SEO restart užitečnou konferencí pro SEO odborníky, díky které měli příležitost zjistit, co se děje v našem oboru v rámci České republiky. Ti, kteří se SEO pracují déle, by příště mohli chtít víc hacků, zahraničních hostů a zajímavějších případovek. Jsem zvědavá na příští ročník.