Fanoušci ženské kopané si během letošního mistrovství světa mohli užít maximální kontakt se svými oblíbenými hráčkami díky AR funkcím na sociální síti Snapchat.
Když v červenci mistrovství začalo, spustil Snapchat sadu aplikací využívajících rozšířenou/augmented realitu (AR), která díky exkluzivnímu obsahu umožnila propojit fanoušky jednotlivých národních týmů z celého světa.
Krom jiného tak zájemci a zájemkyně mohli využít:
- AR Team Tracker, umožňující fanouškům pomocí kamery na mobilním telefonu vytvářet vlastní unikátní obsah spojený s jejich oblíbeným týmem
- aktuální statistiky a nejzajímavější momenty z jednotlivých zápasů
- uživatelé mohli používané Bitmoji obléci do Adidas dresů svých favoritek
- nabídku unikátních samolepek a filtrů využívajících tématiku mistrovství
- dvakrát týdně mohli fanoušci sledovat exkluzivní Snapchat show věnovanou různým aspektům ženského fotbalu
- řadu soutěží, během nichž sponzoři vyzývali uživatele k tvorbě obsahu spojeného s mistrovstvím a jejichž vítězové mohli kromě řady suvenýrů získat i peněžní výhry
Partnerství sociální sítě a prestižní sportovní události označují marketingoví odborníci za známku prohlubující se spolupráce AR nástrojů a profesionálního sportu. Samotný Snapchat na vývoji aplikace spolupracoval s americkou reprezentací a mediální společností Togethxr. Vznikla i řada exkluzivních AR efektů vytvořených designerkami propagujícími tak nezastupitelnou roli ženského nejen profesionálního sportu.
AR jako prostředek k oslovení generace Z
Rozšířenou realitu považují oslovení odborníci aktuálně pro Snapchat za jednu z hlavních oblast jeho zájmu. Platforma investuje do AR technologií už několik let, protože ji považuje za ideální prostředek pro sledování měnících se nákupních zvyků a umožňující generaci Z maximální virtuální kontakt a možnost vyzkoušení si jednotlivých výrobků před jejich zakoupením.
Se stejným konceptem zabodovala nejen na Snapchatu i pražská agentura Visibility Digital, jejíž AR kampaň umožnila uživatelkám vyzkoušet si na fotoaparátu svého mobilního telefonu ideální odstín nové řady hydratačních rtěnek od společnosti Avon. Úspěšná kampaň zaujala společnost Meta natolik, že ji na svých stránkách zařadila mezi vzorové case studies, prezentující zájemcům z řad zadavatetelů ideální využití rozšířené reality na Facebooku a Instagramu. První multikanálová AR kampaň v regionu CEE byla navíc nasazena i na YouTube a zmiňovaném Snapchatu. Avon se dokonce stal vůbec první kosmetickou firmou, která na Snapchatu vytvořila katalog produktů využívajících k jejich prezentaci prvků rozšířené reality.
Co zahraje Snapchat příště?
Kvalitní obsah pochopitelně funguje obousměrně. Proto AR funkce doprovázející mistrovství světa v ženské kopané nadšeně využili nejen stávající uživatelé Snapchatu, ale zároveň přivedly na tuto síť řadu fotbalových fanoušků, lačných exkluzivního obsahu. Snapchat navíc vyjednává o mediálním partnerství i s organizátory olympijských her, které by se měly konat příští rok v Paříži. Pokud se vše povede, bude to pro sociální síť znamenat další příliv zájemců o virtuální zážitky a speciálně vytvářený obsah.
Pokud se Snapchat zaměří na podobně koncipované spolupráce, má reálnou šanci stát se první volbou fanoušků hledajících sociální médium pro nejdůležitější sportovní události planety. Zároveň by tato koncepce mohla naznačovat jistý odklon od sociální aplikace zaměřené na generaci Z a její změnu na respektovanou mediální platformu.
Navíc Snapchatu se po jistém období úpadku začíná dařit i z hlediska návštěvnosti. V současnosti udává aplikace 750 milionů aktivních uživatelů, z nichž se ve třetím kvartálu letošního roku téměř čtyři sta milionů připojuje k síti každý den. Oproti prvnímu čtvrtletí se tak jedná o čtyřprocentní nárůst aktivních uživatelů.