Na byznysovém nebi vykoukly první mráčky a spousta firem v předzvěsti brzdící globální ekonomiky začala sesekávat marketingové rozpočty. 🪓 Odvážlivci dokonce sáhli po okamžitém vypnutí vyhledávacích a obsahových kampaní, aby získali čas navíc. Jaké vedlejší účinky od vypnutí kampaní čekat? O kolik se sníží tržby?
V textu si hrajeme se 4 emoji, tak schválně, jestli je najdete všechny.
Dlouho nikdo nevěděl, jaké následky znamená pro byznys kompletní vypnutí marketingových kampaní. Našli se i šarlatáni, kteří tvrdili, že kampaně nemají na tržby téměř vliv a lidé si firmu bez reklam najdou přes organické vyhledávání. Extrémní názor, ale smysl by to dávalo… Nebo ne?
Někteří méně poctiví manažeři stopnutí výdajů na výkonnostní marketing využívali k vylepšení zisku v reportech. Taktika známá jako „dojení značky“ 🐄 ale nikdy nefungovala dlouho.
Dnes už naštěstí máme výzkum, který dlouhodobé dopady takového rozhodnutí propočítal.
Vypínáme výkonnostní kampaně
Na webu Marketing Science vyšla studie, která hodnotila vypnutím reklam v mass médiích u 70 australských značek v posledních 20 letech. Jde o unikátní výzkum, který konečně vnesl světlo do nejasné problematiky – výsledky ostatních výzkumů byly nejednoznačné a pro dnešní digitální dobu často neuchopitelné, zastaralé.
Vypnutí reklam si představte jako vypnutí motorů Boeingu ✈️ letícího kdesi nad oceánem.
Bezprostředně po stisknutí tlačítka nepřijde žádný náraz. Byznys jede setrvačností dopředu a čím známější značka, tím pomaleji ztrácí výšku. Let bez motorů ale nikdy nevede k lepším výsledkům.
Vypínáte kampaně? Připravte se na stabilní pokles tržeb.
1. Rok první
Značka letí setrvačností dopředu, ale už na konci prvního roku je ztráta výšky znatelná. Ve výzkumu došlo k průměrnému poklesu tržeb o 16 procent. Ano, ve vzorku 70 firem se našly případy, kdy některým společnostem tržby v prvním roce zůstaly na původní úrovni, nebo dokonce rostly, ale mnoho jich nebylo.
2. Rok druhý a další
V druhém roce už většina firem zaznamenala červená čísla. Od vypnutí reklam se jejich tržby propadly v průměru o 25 procent. Ano, i tady vidíme firmy, které tržby udržely na původní úrovni, nebo je mírně zvýšily. Na druhé straně už ve druhém roce řada společností téměř zkrachovala.
Negativní efekt zastavení investic do marketingu žádná firma nedokázala kompenzovat déle než 3 roky.
Zdroj: Marketing Science
3. Velká značka trpí méně
Čím větší značka, tím známější produkty, tím více zákazníků a tím menší efekt na tržby má zmrazení marketingu. Nejstrmější pokles zaznamenaly menší společnosti, a to bez ohledu na to, jak intenzivně bezprostředně před stopnutím marketingových rozpočtů rostly.
Setrvačnost třetiny nejmenších společností ve výzkumu byla velmi nízká. Už ve druhém roce jejich tržby spadly pod 50 procent původních hodnot.
Zdroj: Marketing Science
Proč investovat do reklam v krizi?
Chápeme, že jsou firmy, které budou MUSET do marketingových rozpočtů sáhnout. Chápeme, že když jde o přežití, neobejde se to bez šetření. Setrvačnost je ale mrcha, takže se připravte, že opětovné nastartování marketingu nebude mít okamžitý efekt. Chvilku potrvá, než se nový impuls promítne do tržeb.
Podle výzkumu k návratu tržeb na původní úroveň dojde za více než 12 měsíců.
Co místo úplného sesekání rozpočtu začít investovat chytře? 🧠 Krize jsou příležitostí, jelikož ceny v reklamních aukcích klesají a se stejným rozpočtem můžete snadno zvýšit zásah. Když se navíc zapojí pokročilá multikanálová optimalizace zobrazování reklam, často u klientů nacházíme prostor pro snížení rozpočtů bez ztráty výkonnosti.
Jako největší český inzerent v digitálním prostoru na tento nešvar narážíme časteji, než bychom si přáli.
Kdybyste se před seknutím do rozpočtů chtěli ještě s někým poradit, víte, kde nás najdete.