Hostem pravidelného poVINNÉHO VISIčtvrtku byl Michal Weiss, vystupující v trojjedinné roli prodejce, poradce a správce reklamního RTB systému firmy Amazon.
V Česku a na Slovensku zatím nejsou dostupné všechny služby Amazonu, čeští zákazníci nemají ani vlastní Marketplace, který Amazon zatím nezpřístupnil. Zákazníci z České republiky využívají primárně služeb německé mutace Amazon.de, měsíčně se podle Weisse jedná o statisíce aktivních návštěvníků. “Jen v České republice je kolem sedmdesáti tisíc předplatitelů služby Prime Video,” dodává na dokreslení Michal Weiss.
Kdy se dočkáme Amazonu u nás?
Vzhledem k tomu, že Amazon už funguje i v sousedním Polsku, kde aktuálně vykazuje kolem deseti milionů návštěvníků, měl by být jeho aktivnější přístup k českému trhu jen otázkou času. “Bohužel, osm milionů tuzemských uživatelů internetu a několik výrazných hegemonů, asi Amazon příliš nemotivuje k nějaké větší aktivitě. Česko vnímá jako logistický park, vytváří jistou marketingovou podporu, ale určitě není jeho cílem tlačit českou verzi. Konec konců, ani v takovém Rakousku Amazon samostatně nepůsobí. Věřím, že Amazon bude na českém trhu aktivnější, ale nemyslím si, že se to bude nutně dít pod značkou Amazon.cz,” myslí si Michal.
Polsko je poměrně velkým trhem, kde navíc Amazon soupeří s domácím Allegrem. Ovšem, jak Michal dodává, na Amazonu mají prodejci mnohem více možností pro případnou expanzi. “Přes polský Amazon se klidně dostanete na americký trh, což by asi z Allegra šlo jen těžko,” vysvětluje. Každopádně na to, že Amazon je v Evropě aktivní zhruba posledních pět let, už u něj podle Weisse nakupuje více než polovina obyvatel kontinentu. Snaží se samozřejmě zapůsobit propracovaným zákaznickým servisem, rozšiřováním nabídky i obchodních řešení.
Česko sice není velký trh, ale je jednou ze zemí s největším počtem eshopů na jednoho obyvatele. Jak ale Michal upozorňuje, jen málokterý prodejce si může dovolit udržovat plnohodnotný zákaznický řetězec, od skladování, přes dopravu po samotný prodej. “Vstupem na Marketplace všechny tyto starosti prodejci odpadají. Navíc získá jistou reputaci spojením se silnou značkou, kdy zákazník nemusí pro každý navštívený eshop dohledávat reference na Googlu nebo na Heuréce,” představuje základní přednosti internetového tržiště Michal.
Eshopy? Hurá na Marketplace!
Pokud jste provozovatelem eshopu s vlastními produkty, nic vám podle Weisse nebrání nabízet vaše produkty i prostřednictvím Marketplace. “Zatím se může jevit jako doplňková služba, ale věřím, že jednou může být i primárním řešením,” tvrdí. V případě krize můžete díky Amazonu poměrně rychle přesunout těžiště vašeho online podnikání do jiného státu, což Michal v případě českého eshopu rozhodně nepovažuje za tak jednoduché. “V Amazon prostředí vám navíc zůstávají zákaznické recenze. Když vstoupíte na nový trh s produktem už jinde zavedeným, nebudete začínat od nuly,” popisuje Weiss další výhodu.
Upozornil také, že na váš eshop musí zákazník nejprve vůbec přijít, což při dnešní konkurenci například ze strany Alzy není vůbec jednoduché. “Navíc vstupem na Amazon se vám automaticky otevírá zhruba šestkrát až osmkrát větší německý trh. Stejně snadno můžete expandovat do dalších zemí, což třeba v případě evropských států zabere pár desítek minut. Samozřejmě, první pokus nemusí vyjít, ale máte možnost se učit a postupně zjistit, co na vaše zákazníky funguje. A až Amazon jednou oficiálně vstoupí na český trh, budete už mít nezanedbatelný náskok. Pokud budete etablovaní prodejci třeba ve Francii nebo v Itálii, stačí obsah jen překlopit a rázem můžete operovat počty recenzí, kterých už jste dosáhli,” láká dále Weiss.
Ke komunikaci můžete samozřejmě využít i externí kanály, jako třeba Instagram, díky nimž navíc můžete získat i různé bonusy. “Stejně tak můžete inzerovat své produkty na Googlu. Jakmile na inzerát někdo klikne, a na Amazonu nakoupí, máte nejen úspěšný prodej, ale také reward bonus ve výši tří až pěti procent,” vysvětluje Weiss další možný postup. Upozornil také, že do Nizozemska vstoupil Amazon v roce 2021 a dnes oslovuje 26 milionů návštěvníků měsíčně.
Konkrétní postup pak popsal těmito slovy: “Pro založení prodejního účtu na Amazonu potřebujete občanku, bankovní řešení a rozhodnout se, jestli chcete fungovat jako živnostník nebo v rámci firmy. Pak přijde asi nejtěžší oříšek, nebo spíše časově nejnáročnější, získání příslušné ochranné známky. Ale je podle mě důležité ji mít, protože vám umožní vytvářet lákavější obsah a dostat se mezi prémiové zboží. Po zajištění všech potřebných administrativních náležitostí můžete začít s eshopem třeba o deseti položkách a postupně ho vylepšovat. To vše vás vyjde na čtyřicet dolarů měsíčně plus DPH, což je cena za vedení obchodního účtu na Amazonu.”
Pokud si chcete Amazon jen vyzkoušet, můžete začít s individuálním a ne profesionálním účtem. V tomto případě neplatíte oněch čtyřicet dolarů, ale za každou prodanou jednotku vám Amazon naúčtuje 99 centů. “Nemáte ale přístup ke všem reklamním řešením, a vlastně tak nikdy nezjistíte skutečný potenciál vašich produktů,” varuje Weiss.
Amazon se dá využít i pro distribuci online produktů, jako jsou třeba ebooky. Dokonce vám vaši digitální knihu vytiskne a sváže. Pro digitální platformy se dá zase využít třeba QR kód, který dotyčnému zákazníkovi dorazí poštou, a on ho využije k aktivaci dané služby. Software je zase pochopitelně možné aktivovat online.
Nové reklamní možnosti
Ve Spojených státech už je Amazon jedničkou ve vyhledávání v případě, že uživatelé mají v úmyslu nakupovat. Disponuje navíc neuvěřitelně rozsáhlým sortimentem více než 350 milionů produktů, nabízí dopravu i reklamace zdarma, poměrně výhodné ceny a ve srovnání s konkurencí i rychlé a snadné ovládání. Díky systému recenzí zákazník obvykle ví, co kupuje, a Amazon garantuje systém zabezpečených transakcí, stejně jako využívá umělou inteligenci ke generování obecných závěrů na základě zákaznických recenzí.
Zákazník se obvykle rozhoduje na základě tří faktorů – ceny, recenzí a podmínek dopravy. Prodejcům pak Amazon nabízí přístup k většině obyvatelstva, možnost neustálého prodeje a organický reach. Je také šancí pro nové značky, tři čtvrtiny zákazníků dají šanci značce, kterou neznají. Navíc prodejce nepotřebuje budovat logistické ani jiné zázemí a Amazon mu poskytuje přístup k zákaznickým datům.
Denně odbaví Amazon 1,6 milionu objednávek, to je 66 tisíc za hodinu a osmnáct za sekundu. Aktivně ho využívá tři miliony prodejců a zajišťuje 92 ze stovky největších nemocničních systémů. Navíc to není jen tržiště, jeho prostřednictvím nakupuje 96 firem ze žebříčku Fortune 100 a více než pět milionů dalších společností. Díky Alexe a video službám, jako je streamovací platforma Prime Video nebo konzole Fire TV, dokáže efektivně oslovovat potenciální zákazníky, navíc v jejich domácím prostředí.
Jako reklamní formáty je možné využít sponzorované produkty, sponzorované značky nebo klasickou displejovou reklamu. Nově Weiss v České republice prostřednictvím společnosti Aleph nabízí možnost inzerce prostřednictvím Amazon DSP. Jedná se o programatický reklamní systém, nabízející prostor jak na stránkách i v aplikacích Amazonu, dále jeho partnerské vydavatelské sítě Amazon Publisher Network a na základě výměny reklamních ploch i u ostatních médií včetně těch klasických.
Systém využívající možnosti reklamní spolupráce s oficiálními poblishery ale zatím kromě Spojených států funguje spíše ve větších zemích, jako je z evropských Británie, Německo, Španělsko, Francie nebo Itálie. Díky programatickému nákupu může zadavatel oslovit vybranou skupinu zákazníků Amazonu, stanovenou podle mnoha různých faktorů. Svou multiplatformností umožňuje zasáhnout spotřebitele prostřednictvím různých formátů a na odlišných zařízeních.
O reklamním výkonů Amazon zadavatele samozřejmě informuje formou pravidelných reportů a konkrétních insightů. Díky svým cloudovým kapacitám zajišťuje také dostatečně kvalitní traffic i dohled nad dodržováním značkových záruk. Amazon DSP exkluzivně nabízí společnost Aleph na základě vyhraného výběrového řízení. “Máme dokonce dedikované lidi přímo v Amazonu, kteří dokáží pomoci s řešením problému. Jsme schopni pomoci s přípravou kampaně, návrhem konkrétní strategie, její optimalizace a celkovým auditem. Naším cílem a vlastně i zadáním je pomoci s expanzí českých a slovenských firem do zahraničí,” deklaruje Weiss. Osobně plánuje vytvořit kolem Amazonu v České republice, kam se vrátil před několika měsíci z dlouhodobého pobytu v zahraničí, samostatnou komunitu.
Amazon a budoucnost
Podle Weisse má Amazon nezanedbatelnou výhodu i do budoucna, protože disponuje ohromným množstvím dat. “Konec cookies bude samozřejmě ztrátou pro všechny. Firmy je sice budou shromažďovat i nadále, ale asi za vámi nebudou běhat po celém internetu. Od Oracle nebo podobných platforem si Amazon koupí dostupná first party data, která bude následně sám aplikovat. Reklamní data už se podle mě nebudou volně povalovat po internetu. Bude potřeba využívat služeb velkých providerů a na základě od nich získaných informací alokovat reklamu podle vašich potřeb,” plánuje Weiss.
Podobný postup určitě nebude možný všude, ale Amazon sám vnímá cookie-less dobu jako zajímavou příležitost. “Navíc bude mít stále dostupné informace z platebních systémů a od service providerů, které zákazníci k nákupu na Amazonu využívají. Určitě o nějaké údaje přijde, ale zatímco běžný provozovatel ztratí třeba sedmdesát procent dat, Amazonu bude chybět maximálně třicet, navíc z webů mimo jeho vliv a zájem. Proto také Amazon tvrdí, že z post cookies doby vyjde jako vítěz,” zakončil svou prezentaci Michal Weiss.