Šestnáctého ročníku klání mladých reklamních dravců se Visibility zúčastnila nejen jako jeden z hlavních partnerů soutěže, ale také osobně. Robin Stržínek zasedl mezi porotce, zatímco Kateřina Jechová s Michailem Kuzmiščevem zkusili štěstí jako soutěžící.
Celosvětová soutěž Young Lions je jednou z akcí, doprovázejících reklamní festival Cannes Lions, často označovaný za “reklamní Oscary”. Tuzemské Young Lions pořádá společnost Lionhearted, která je reprezentantem canneského festivalu pro Českou republiku. Během šestnácti let se počet soutěžních kategorií rozšířil na pět z celkových sedmi. Kromě mediálních a PR strategií navrhují účastníci také online nebo printové kampaně.
Třicítka daleko a do Cannes ještě dál? Není problém!
Specialitou je pak kategorie určená zástupcům klientů, do níž se jako jediné nemohou hlásit freelanceři ani agenturní zaměstnanci. Předchozí čtyři kategorie jsou určeny mladým reklamním profesionálům, studentům nebo komunikačním nadšencům. Krom zaplacení vstupního poplatku platí jediná podmínka. Ani jednomu ze soutěžících ve dvoučlenných týmech nesmí být během festivalu v Cannes více než třicet let.
Vítězové národních soutěží totiž dostanou šanci odjet na festival do Cannes a v nejkreativnější atmosféře na Riviéře si to rozdat s nejlepšími mladými lvy z téměř devadesáti účastnických zemí. Od roku 2022 v jejich výčtu chybí Bělorusko a Rusko, ačkoliv ruské národní večírky patřívaly během festivalových bakchanálií k těm zdaleka nejvyhledávanějším. Úspěchem na Young Lions v Cannes zahájil svou kariéru třeba slovenský online guru Michal Pastier nebo tehdejší zlínská studentka Kateřina Huňová, dnes kreativní ředitelka pražské pobočky Pastierem založené agentury Zaraguza.
V jednoduchosti je síla
Princip soutěže je poměrně jednoduchý, ale soutěžící si sáhnou doslova na dno svých sil. Po absolvování briefu, který se tradičně týká neziskového sektoru, mají dvoučlenné týmy přesně 24 hodin na jeho vypracování a přípravu prezentace o maximálně deseti slidech. S její pomocí musí přesvědčit porotu, že právě jejich nápad a zvolená exekuce je ta pravá. Na vysvětlení své ideje mají pět minut, a dalších pět minut pak odpovídají porotcům na doplňující otázky. Což je vlastně vše. Výsledné práce putují ke skutečným neziskovým organizacím, které tak na základě vlastního zadání získají nejen cenné výstupy, ale i zkušenosti s fungováním velkých reklamních agentur a také cenný feedback od porotců.
Zní to jako brnkačka? Pak vám nic nebrání se příští rok přihlásit, a věřte, že účasti rozhodně nebudete litovat! Stejně jako svých probdělých a poctivě promakaných 24 hodin nelituje naše statečná lvice a marketingová manažerka obchodního týmu Kateřina Jechová a její odvážný kolega, kampaňový specialista Michail Kuzmiščev. Letos se do českých Young Lions přihlásilo 81 týmů. V kategorii Media, do níž zamířila dvojice z Visibility, panovala silná konkurence 24 týmů.
Mládí vpřed!
Vysokou úroveň splněných zadání potvrzuje i výkonný ředitel Visibility a člen poroty v kategorii Media Robin Stržínek. ”Je jasně vidět stoupající úroveň marketingového myšlení u mladých kolegů. Nebál bych se říci, že je až nad očekávání kvalitní. Vždyť šest oceněných prací z 24 přihlášených rozhodně nebývá standardem. Kampaně mě oslovily jak řemeslnou přípravou, tak i inovativními a nevšedními nápady, které celý koncept dokázaly posunout na ještě vyšší úroveň,” nešetřil Robin chválou.
STÁHNĚTE SI:
PREZENTACE VISITÝMU #23 PRO YOUNG LIONS 2024
Ocenil i nasazení a záběr týmu, stejně jako neotřelý nápad, se kterým se pokusil uspět – viz prezentace výše v odkazu. “Silně vnímám, jak moc účast v soutěži oba soutěžící posunula kupředu,” uznává Robin. Vždyť zúčastnit se může znamenat víc, než vyhrát. V podcastové sérii Shine Bright Like a Star, natočené ve studiu eventového prostoru Vedle.space, sousedícího se smíchovskými kancelářemi Visibility, řekla tuto větu třeba už zmiňovaná Katka Huňová. Prvotní neúspěch ji donutil vyvinout maximální úsilí, korunované úspěchem v Cannes. Odtud si Katka přivezla symbolického zlatého lva.
Je lepší vyhrát nebo se poučit?
Zástupci Visibility na ocenění sice nakonec nedosáhli, získané zkušenosti ale považují za neocenitelné. Jejich úkolem bylo připravit mediální strategii pro kampaň crowdfundingové platformy Znesnaze.cz, která umožňuje spustit legální charitativní sbírku během doslova pár minut. “Z našeho pohledu bylo zásadní změnit zažitý narativ, kdy si lidé bojí říci o pomoc,” vysvětluje Kateřina Jechová.
Průběh si pochvaluje i Michail. “Vlastně jsme do soutěže šli úplně naslepo. Absolutně jsme netušili, co můžeme čekat. Až postupně jsme zjišťovali, o co vlastně jde. Ale systém soutěže je zcela jasný a perfektně pochopitelný. Proto také věřím, že jsme z něj ve výsledku dokázali vytěžit maximum,” rekapituluje Michail.
S finálním výstupem je spokojená i Kateřina, ale jako slabinu vnímá jeho prezentaci před porotou. Dojem z vystoupení totiž bývá často důležitější, než samotný nápad. “Vejít se do pěti minut bylo hodně náročné, a asi jsme úplně nestihli náš nápad porotě pořádně vysvětlit. Je to pro nás velké poučení a hodláme na umění prezentace naší práce ještě hodně zapracovat,” slibuje Kateřina.
Porota? Až překvapivě konstruktivní!
Porota sice byla pro naše soutěžící kamenem úrazu, přesto si ale její práce velice považují. “Možná jsme podvědomě čekali trochu větší hate, o to více jsme byli překvapeni konstruktivním feedbackem. Byl nejen jasně ucelený, ale i celkově přínosný. Díky porotě tak víme, co jsme udělali špatně, a co naopak dobře. V daný moment to pro nás znamenalo hrozně moc. Zjistili jsme, na co si dát pozor příští rok. Stejná poučení ovšem platí i pro náš profesní a kariérní růst,” shrnuje své dojmy Michail.
Velkou pochvalu si podle soutěžících zaslouží i organizátor soutěže René Jež. “Celá soutěž je evidentně Reného srdcovou záležitostí. Bylo úžasné sledovat, jak moc si dává záležet na jejím hladkém průběhu nebo kolik času a úsilí věnuje přípravě i organizaci. Navíc byl na místě neustále přítomen a kdykoliv připraven s čímkoliv pomoci. Ať už během úvodního workshopu nebo samotného briefu, tak i během všech prezentací a navazujících feedbacků,” uznává nezastupitelnou úlohu nadšeného organizátora Kateřina.
Dokonce i na závěrečné party byl René ke všem soutěžícím maximálně pozorný. “Snažil se všechny motivovat, aby si ze soutěže odnesli jen to pozitivní, ať už dopadli jakkoli. Neměl problém napsat lidem na LinkedIn a poradit jim. Prostě soutěží doslova žije a dává si na všem maximálně záležet, což se na výsledku musí nutně projevit,” dodává Michail. Ne nadarmo byl René v roce 2018 na Cannes Lions vyhlášen mezi nejlepšími festivalovými reprezentanty roku.
Poděkovat chtějí oba soutěžící také kolegům z agentury. “Věděli jsme, že na nás myslí, píšou nám a drží palce. V podstatě s námi celý ten den a noc prožívali společně. Byli tady, když jsme potřebovali vypnout, a jít se pobavit o něčem jiném. Poděkovat musíme i Robinovi, který tu strávil de facto celou noc. Sice ne přímo s námi, aby nás nerušil při tvůrčí činnosti, ale pouhé vědomí, že sedí u sebe v kanceláři, nám hrozně pomáhalo. Samozřejmě děkujeme i Visibility, které nejen zaplatilo naši účast v soutěži, ale poskytlo nám veškerou podporu včetně vlastní zasedačky, kde jsme těch 24 hodin mohli nerušeně pracovat,” uzavírá náročnou zkušenost s pozitivními výsledky Kateřina.
Příští rok? Dohnat a předehnat…
Pozadu s optimismem nezůstává ani Robin, který se z pozice ředitele agentury už teď těší na budoucí spolupráci s asi nejvýznamnější tuzemskou soutěží pro mladé kreativce. “Partnerství s Young Lions si opravdu vážíme. Spolupráce mezi porotci fungovala bezvadně a z mého pohledu se jednalo o nesmírně příjemnou zkušenost, včetně perfektně připraveného závěrečného networking večírku. Velmi rádi se staneme partnerem soutěže i pro příští rok a věřím, že se nám podaří postavit více týmů do více kategorií,” těší se Robin.
Vzájemnou spolupráci si za organizátory pochvaluje i René. Kromě bezproblémového průběhu, který už je u českých Young Lions vlastně samozřejmostí, ho letos nejvíce potěšil úspěch podcastů Shine Bright Like a Star. “Young Lions akcelerují kariéry účastníků a píšou příběhy, které mají někdy až hollywoodský nádech. Díky spolupráci s Visibility a jejich skvěle vybavenému studiu Vedle.space jsme získali možnost je vyprávět. Vytvořili jsme formát, který kombinuje příběh kariérní cesty našeho hosta s praktickými radami pro úspěch v soutěži, profesi i kariéře. Reakce diváků a posluchačů i čísla sledovanosti v řádu stovek shlédnutí ukazují, že si naše podcastová serie našla svoje publikum,” usmívá se stále dobře naladěný hlavní organizátor, na němž jakoby vypětí několika posledních týdnů ani nebylo vidět.
Do studia Vedle.space samozřejmě plánuje pozvat také letošní vítěze a natočit speciál o jejich cestě soutěží i vítězných nápadech. “Podcast je naše společné dílo s Visibility a věnujeme mu velkou pozornost. Celkem v této sérii plánujeme dvacet dílů a uvidíme, kam dokážeme naši spolupráci posunout v dalším roce. Každopádně se na to ohromně těším,” nezapírá René své optimistické založení.
Galerii vítězných prací z letošního ročníku včetně videokomentářů jednotlivých porot si můžete prohlédnout na nově spuštěné komunitní platformě Young Lions. Přihlášení uživatelé také mohou na webu hlasovat pro práce, které je nejvíce oslovily. Diskrétně vám prozradíme, že #VISILVI soutěžili v kategorii Media jako tým #23!
Týdeník Marketing & Media sestavil přehled zadání a jména porotců i porotkyň pro jednotlivé kategorie.