Pokud používáte Google Webmaster Tools, tak jste možná zaregistrovali novou možnost distancování se od externích odkazů, které směřují na váš web.
Hned na úvod bych vás chtěl upozornit, že tato funkce je určena pouze pro pokročilé uživatele a pokud nevíte co děláte, tak můžete ztratit o dost víc než získat. O co jde? Distancování můžete využít tehdy, pokud na vaše stránky směřuje mnoho “špatných” odkazů a chcete se jich zbavit. Takové odkazy nahrajete do Webmaster Tools, Google jim ve svém systému nastaví atribut “nofollow” a nebude je brát v úvahu.
Špatné odkazy mohou pocházet například ze spamerských webů, link farem, warez stránek nebo to mohou být desítky tisíc stejných odkazů umístěných v patičce velkého eshopu. V SEO už dlouhá léta neplatí, že každý odkaz se počítá a naopak takové odkazy mohou za to, že se váš web nezobrazuje ve výsledcích vyhledávače na předních pozicích.
Distancování od odkazů se dá využít v těchto případech:
- upozornění z Webmaster Tools – dostali jste upozornění, že na váš web směřují odkazy ze stránek, které porušují Google Webmaster Guideline a Google vám doporučuje, abyste tyto odkazy odstranili,
- dlouhodobý pokles pozic – důvodů může být několik, ať už penalizace ze strany Google nebo update algoritmu vyhledávače. Řešením může identifikování špatných odkazů a jejich odstranění,
- negativní SEO – někdo vás nemá rád a zaplatil si desítky tisíc odkazů směřujících na váš ze spamových, porno nebo warez webů, aby vás Google penalizoval.
Pokud se vás některý z těchto případů týká, tak nyní můžete zakročit. Nejdříve si ale musíte udělat kvalitní analýzu zpětných odkazů, protože pokud zrušíte nesprávné odkazy, tak se vaše stránka může propadnout ještě hlouběji. Analýzu může udělat například přímo ve Webmaster Tools, v části Návštěvnost > Odkazy na vaše stránky. Zde si všímejte kolik odkazů ze kterých webů odkazují na vaši stránku, z jakých klíčových slov, na kterou landing page a podobně. Pokud vidíte, že na vás odkazuje 50000 site-wide odkazů z patičky eshopu, který je navíc z úplně jiné oblasti než váš eshop, tak asi něco nebude v pořádku.
Těchto faktorů, kterých je třeba si všímat, je samozřejmě více a proto by tuto službu měly využívat jen lidé, kteří mají zkušenosti se SEO a webovou analytiky. Na analýzu můžete využít i pokročilejší (a placené) nástroje jako SEOmoz, Majestic SEO nebo Ahrefs.
Vaše odkazy jste tedy analyzovali a získali jste seznam odkazů, od kterých se chcete distancovat. Nyní si potřebujete vytvořit jednoduchý textový dokument, například:
Uložte si textový soubor na disk a otevřete si adresu Distancování se od odkazů v Google Webmaster Tools. Po nahrání souboru už musíte jen čekat. Preindexování stránek a distancování se od odkazů může trvat i několik týdnů. Je třeba ještě připomenout, že distancování nefunguje automaticky, pro Google je to jen velmi silné doporučení, které může ale i nemusí akceptovat.
Na závěr bych jen zdůraznil, abyste službu používali opatrně a pouze tehdy, pokud se vám nepodaří kontaktovat správce webů a požádat je o odstranění odkazů. Jeden-dva emaily mohou být mnohem rychlejší řešení vašeho problému.